Armahtakaa!

Kivi onko kourassani, joku langennut jos on ?
Jäädyttääkö katsettani kylmä viima tuomion?
Kuka meistä syyllisistä pystyy muita mittaamaan?
Tilille myös asenteista meidät kaikki kutsutaan.

Virsi 453:1

Lauloimme äsken näin päivän virressä.

Tämän päivän evankeliumiteksti kuvaa meille, kuinka tavallinen elämä järkkyy.

Jeesus opetti temppelissä ihmisiä. Hänen luokseen tuotiin nainen, jonka parisuhde oli epäonnistunut. Mistä me sen tiedämme? Nainen oli joutunut kiinni aviorikoksesta ja lainopettajat ja fariseukset toivat hänet Jeesuksen luo.

Jos naisen parisuhde olisi ollut kunnossa, hänen ei olisi tarvinnut ajautua aviorikokseen. Teon taustalla on varmasti paljon asioita, jotka ovat johtaneet hänet ja kumppanin tuohon tilanteeseen.

Uskottomuus on ollut läpi ihmisen historian suuri ristiriita parisuhteessa. Me kaikki tiedämme, ettei parisuhde välttämättä ole aina ihanteellinen elämänmuoto ja siitä pyritään pois tavalla tai toisella.

Evankeliumia emme voi tämän enempää selitellä, teksti ei kerro naisen elämästä enempää, mutta tavallinen elämä oli järkkynyt ja aviorikos oli tapahtunut.

Laintuntijoilla ja laintulkitsijoilla on nyt hyvä tilaisuus saattaa nainen tuomittavaksi.  Samalla he halusivat kiusata Jeesusta; saada Jeesuksen hämmentymään, ehkä sekoamaan sanoissaan ja opettamaan silloin juutalaista, uskonnollista lakia vastaa; he voisivat silloin osoittaa, että Jeesus ei noudata tätä lakia ja tuomita hänet.

Kumpi heille oli tärkeämpää saada Jeesus vai nainen kiinni?

Jeesus vastaa kuitenkin tähän haasteeseen, hän ei kumoa lakia eikä aja miehiä pois. Jeesus ottaa vakavasti sekä syyttäjät, että syytetyn.

Jeesuksen opetus temppelissä keskeytettiin. Jeesuksen kuulijat olivat joutumassa myös järkyttävään tilanteeseen, todistamaan kivitystä. Kuinka oman käden oikeutta toteutettaisiin.

Lainoppineiden ja fariseusten mukaan Mooseksen laki oli selvä: aviorikoksen tekijä on poistettava yhteisöstä kivittämällä. Mitä sinä siihen sanot, he kysyivät Jeesukselta? He halusivat kiusata Jeesusta, saadakseen aiheen syyttää Häntä. Jeesus ei vastaa tähän vaan sanoo ”Se teistä, joka ei ole tehnyt syntiä, heittäköön ensimmäisen kiven”.

Naisen syyttäjien edessä Jeesus kumartuu ja kirjoittaa sormella maahan, mitä, sitä ei Johanneksen evankeliumi kerro.

Jeesuksen toiminta ja suhtautuminen tilanteeseen järkyttää kaikkia ja riisuu syyttäjät aseista. Jeesuksen vastaus on kuin peili, joka asetetaan naista syyttävien eteen.

Jeesuksen sana on käsittämättömän hieno. Jeesus ei väheksy lakia, Jeesus ei puhu juutalaisesta laista yhtään mitään, mutta hän nostaa yhden käsitteen esille ”synnittömyyden” tai paremminkin synnillisyyden.

Jeesuksen sanat saavat vanhimmat lähtemään ensimmäisenä pois ja loppujen lopuksi paikalla jäivät enää Jeesus ja nainen.

Eikö kukaan tuomitsekaan naista? Nainen voi vain vasta ”ei Herra”.

Jeesus vakuuttaa naiselle ”En tuomitse minäkään. Mene äläkä enää tee syntiä”.

Jeesus ei tuomitse naista, Hän armahtaa hänet.

(Leena ottaa kiven käteen, ja nostaa sitä.)

Kuinka moni meistä on elämänsä aikana halunnut ottaa tuomion itselleen, nostaa kiven ja heittää. Kuinka moni on sinua ärsyttänyt käytöksellään, asenteellaan tai vain olemuksellaan, olemalla erilainen kuin itse olet, ajattelevan eri lailla kuin itse ajattelet.

Minä uskon, että meitä sormella osoittajia on paljon; meitä, jotka emme hyväksy, emme suvaitse. Tuomme asenteemme näkyvästi esille netti- ja lehtikirjoituksilla tai keskustelemalla.  Haluamme erottautua, olla oikeassa, antaa toisten kokea, että he ovat väärässä. Paeta lain, vahvemman, enemmän ääniä saavan taakse?

Tänään meidän on mahdollisuus kysyä itseltämme, milloin uskallan puolustaa vähemmistössä olevaa?

Jumalan sana voi paljastaa salaisetkin syntimme, väärät motiivimme. Me yritämme peitellä omaa sisäistä maailmaamme kunnollisen ulkokuoren alle. Ja kun pelkäämme itsessämme olevaa sisäistä maailmaa, on helppo syyllistää ja tuomita muita ja saada toiset kokemaan olevansa huonoja ja mitättömiä ja silloin vapautamme itseämme omista peloistamme.

Mitä jos meilläkin olisi voimassa Mooseksen laki ja ihmisiä tuomittaisiin kivittämällä kuoliaaksi? Olisimmeko me etunenässä heittämässä kiviä vai lähtisimmekö pois kuten vanhemmat Jeesuksen kysymyksen jälkeen. Kivittämiseen valmistautuneet vanhimmat saivat Jeesuksen sanoista piikin sydämeensä, sanat tunkeutuivat heidän sydämiinsä, he ymmärsivät: jos heitän, heitän silloin itseäni ja heille kirkastui mihin Jeesus tähtäsi. Ihmiset tiesivät omassa tunnossaan, että eivät ole synnittömiä ja kivet tippuivat heidän käsistään maahan ja he lähtivät pois.

Miten me ymmärrämme itseämme, olemmeko me synnittömiä, niin että meillä on valta heitellä kiviä, tuomita ja arvostella.

Tämän sunnuntain aiheena on Armahtakaa!

Mihin armahtaminen meidät johtaa? Vapauteenko, että voisimme katsoa toisiamme tasavertaisina, hyväksyttyinä, noudattaen kristillisen ihmiskäsityksen suurinta sanomaa: Olemme Jumalan luomina, jokainen, arvokas ja ainutlaatuinen. Erilaisia, emme samalla muotilla tehtyjä.

Johanneksen evankeliumissa Jeesus kohtaa erilaisia ihmisiä, Jeesus oli läsnä näissä kohtaamisissa. Jeesus kohtasi monia naisia ja nämä tilanteet kuvaavat Jeesuksen suhtautumista naisiin: omaan äitiinsä Kaanaan häissä, samarialaiseen naiseen Sykarin kaivolla, tämän päivän tekstin aviorikoksesta kiinniotetun naisen, Martan ja Marian, tätinsä Klopaksen Marian ja Magdalan Marian: jokaisessa kohtaamisessa oli joku ongelma, ristiriita. Jeesus tuo ratkaisuja, kohtaa ihmiset elämän erilaisissa tilanteissa. Hän oli läsnä niissä.

Jeesuksen esimerkki kutsuu meitä armahtamaan, syntisinä, epäonnistuvina, rikkinäisinä, löytämään toinen toisistamme lähimmäisen, joka saa meidät laskemaan kiven kädestämme. Jeesuksen mallin mukaan ojentamaan kätemme ja rakastamaan lähimmäistämme niin kuin itseämme.

Täytyy myöntää, että lähimmäisen rakkautta täytyy monesti etsiä tosissaan, pyytää ja rukoilla, että voisi olla niin pienellä paikalla, että Jeesus voisi antaa nöyryyttä ja rakkautta, mihin emme omin voimin kykene.

Kun tunnustamme syntimme, me saamme vastaanottaa myös synninpäästön, mitä kaikkea me saammekaan anteeksi? Mistä sinä haluat luopua ja vapautua? Jeesus antoi esimerkin armahtamisesta, meille on tämä sama tarjolla tämän päivän elämään ja jakamaan sitä eteenpäin.

Kukkamaljakko, krusifiksi ja kivi alttaripöydällä.Rukoilkaamme virren 453: 2 sanoin:

Hoida meitä, Herran Henki
anna mieltä Kristuksen,
että nyrkki aukeaisi 
toisen käteen tarttuen.                                                          
Tutki meitä langenneita
armon silmin, Jumala,
viha päästä pimennoistaan,
päästä meidät pahasta.

 Aamen

Leena Harjunpää saarnaa Kokkolan kirkossa.
Leena Harjunpää saarnasi Kokkolan kirkossa sunnuntaina 2.7.2023

Evankeliumista Johanneksen mukaan, luvusta 8

Varhain aamulla Jeesus tuli taas temppeliin. Hänen luokseen kerääntyi ihmisiä suurin joukoin, ja hän istuutui ja opetti heitä. 
 Kesken kaiken toivat lainopettajat ja fariseukset paikalle naisen, joka oli joutunut kiinni aviorikoksesta. He asettivat hänet Jeesuksen eteen ja sanoivat: ”Opettaja, tämä nainen on avionrikkoja, hänet tavattiin itse teossa. Mooses on laissa antanut meille määräyksen, että tällaiset on kivitettävä. Mitä sinä sanot?” He puhuivat näin pannakseen Jeesuksen koetukselle ja saadakseen sitten aiheen syyttää häntä.
    Mutta Jeesus kumartui ja kirjoitti sormellaan maahan. Kun he tiukkasivat häneltä vastausta, hän suoristautui ja sanoi: ”Se teistä, joka ei ole tehnyt syntiä, heittäköön ensimmäisen kiven.” Hän kumartui taas ja kirjoitti maahan. Jeesuksen sanat kuultuaan he lähtivät pois yksi toisensa jälkeen, vanhimmat ensimmäisinä. Kansan keskelle jäi vain Jeesus ja nainen. Jeesus kohotti päänsä ja kysyi: ”Nainen, missä ne kaikki ovat? Eikö kukaan tuominnut sinua?” ”Ei, herra”, nainen vastasi. Jeesus sanoi: ”En tuomitse minäkään. Mene, äläkä enää tee syntiä.”