Kokkolan kirkon historia

Nykyinen Kokkolan kirkko on järjestyksessään kolmas Torikadun ja Läntisen Kirkkokadun kulmauksessa. Ensimmäinen, pieni puinen ristikirkko rakennettiin vuosina 1654-55 ja purettiin 1876. Siihen mahtui vain 300 henkeä.

Toinenkin kirkko oli puinen ristikirkko. Th. Granstedtin piirtämä kirkko valmistui vuonna 1877. Tilaa siinä oli jo noin 1000 hengelle. Kirkko paloi loppiaisyönä 1958, ja samalla tuhoutuivat vasta valmistuneet saksalaisen Walckerin urkutehtaan 42-äänikertaiset urut, kirkon historiallisestikin arvokkaat kynttiläkruunut, lampetit ja kirkonkellot. Sakastista saatiin turvaan vanhat messukasukat. Kirkon pienoismalli löytyy nykyisestä Kokkolan kirkosta.

Nykyisen, joulukuussa 1960 vihityn kirkon suunnitteli arkkitehti Aarne Nuortila. Kirkko on saanut nimekseen De profundis - Syvyydestä, Psalmin 130 alun mukaan. Kirkkoon mahtuu noin 1200 henkeä. Kirkkosalin lisäksi kirkossa on muun muassa Iastenhuone ja morsiushuone.

Kuorissa oleva kalastaja-aiheinen lasimaalaus Minä olen teidän kanssanne joka päivä on taiteilija Urpo Vainion käsialaa. Nykyiset 50-äänikertaiset Åkerman & Lund -urut vihittiin käyttöön syyskuussa 2002.

Kokkolan naisjärjestöt ovat lahjoittaneet taiteilija Dora Jungin suunnitteleman kirkkotekstiilisarjan, joka noudattelee kirkkovuoden liturgisia värejä, ja Kokkolan Martoilta on vihkiryijy. Kokkolan ystävyyskaupunki Härnösand lahjoitti hopeisen ehtoollisastiaston ja Kokkolan kaupunki seitsemän hopeista kynttilänjalkaa. Suuri hopeinen kastemalja on lahja rakennusmestari O. Janssonilta.

Kolme kirkonkelloa on valettu Veljekset Friis Oy:n Konepajalla. Ne ovat ääneltään tulipalossa tuhoutuneiden kellojen kaltaiset. Kirkon votiivilaiva on Helge Mattsonin rakentama kopio ensimmäisestä kirkosta peräisin olevasta, nyt Kansallismuseossa säilytettävästä laivasta.

Kokkolan kirkon lasimaalauksen kalat.
Votiivilaiva on Helge Mattsonin rakentama kopio ensimmäisestä kirkosta peräisin olevasta laivasta.
Tulipalossa loppiaisyönä 1958 tuhoutuneen Kokkolan kaupunginkirkon pienoismalli löytyy nykyisestä kirkosta.