Kirkkojen vihkikäytänteet

Sydämenmuotoisia saippuakuplia ja hääpari taustalla.

Kaarlelan kirkko

• Avioliittoon vihkimiset on varattu kesälauantaisin tunnin välein alkaen klo 14. Vihkiminen alkaa yleensä tasalta eli kutsuvieraat saapuvat tilaisuuteen hyvissä ajoin, noin 20 minuuttia ennen tilaisuuden alkua. Morsiusparille varattu tunti on siis keskimäärin esimerkiksi klo 14 vihkimiseen 13:40–14:40 välinen aika.
  • Peruskukat ovat maljakossa alttarilla (yleensä ajankohdan liturgiseen väriin sointuvat).
  • Kirkkoa ja kuoriosaa voi koristella asianmukaisesti.
  • Penkkeihin tai penkkien päihin ei saa kiinnittää kukkia eikä koristeita.
  • Kaikki kirkkoon tuotu koristelu on huolehdittava pois heti tilaisuuden jälkeen ennen seuraavaa morsiusparia. Peruskukat jäävät alttarille.
  • Saippuakuplat ovat kirkon ulkopuolella sallittuja puhaltaa tai käyttää saippuakuplakonetta.
  • Riisin ja viljan heittäminen ulkopuolella on kiellettyä, koska niitä ei ennätä siivota pois ennen seuraavan morsiusparin tuloa. Pulut syövät itsensä ähkyyn pihalle jätetyistä riisistä tai viljasta.
  • Aitoja ruusunterälehtiä ei voi heittää, koska ne kantautuvat seuraavien kengissä sisälle ja liiskaantuvat kirkon käytävämattoon.
  • Kirkonkellojen soittamisesta tai muusta sellaisesta voi keskustella suntion kanssa.
  • lisätietoja suntiolta, p. 050 3147 504

Kokkolan kirkko

• Käytänteet noudattelevat yllä olevia ohjeita.
  • Kokkolan kirkossa on isot harmaat maljakot, joihin voi tuoda esimerkiksi luonnonkukkia ja ne voi sijoittaa eteiseen.
  • lisätietoja suntiolta, p. 050 3147 481

Ykspihlajan kirkko

• Käytänteet noudattelevat yllä olevia ohjeita.
  • lisätietoja suntiolta, p. 050 3147 512