Nuoria albat päällä.

Rippikoulu

Rippikoulun yleistavoitteena on, että nuori vahvistuu siinä uskossa kolmiyhteiseen Jumalaan, johon hänet on pyhässä kasteessa otettu, kasvaa rakkaudessa lähimmäiseen ja elää rukouksessa ja seurakuntayhteydessä.

Rippikoulu on puolen vuoden mittainen, monipuolinen prosessi. Rippikouluun voi tulla sinä vuonna, kun täyttää 15 vuotta. Myös kirkkoon kuulumattomat voivat osallistua rippikouluun. Ainoastaan konfirmaatio edellyttää kirkon jäsenyyttä. Alle 18-vuotias tarvitsee kirkkoon liittymiseen huoltajansa suostumuksen.

Rippikoulu on osa nuorisokulttuuria. Se tavoittaa kokkolalaiset nuoret kattavasti; rippikoulun käy yli yhdeksän kymmenestä. Se on suurempi määrä kuin kirkkoon kuulumisen prosentti. Rippikoulun aikana on mahdollisuus käsitellä elämän pieniä ja suuria kysymyksiä turvallisessa ilmapiirissä.

Kokkolan suomalaisen seurakunnan rippikoulu muodostuu kolmesta osasta

• Aloitusjakso: Viisi yhteistä tapahtumaa, sekä starttipäivä
  • Intensiivijakso: Leiri tai päivärippikoulu
  • Päätösjakso: Seurakunnan elämään osallistuminen jatkuu, kertauspäivä ja konfirmaatio.

Rippikoulumatkan aikana tulet kohtaamaan seurakunnan nuorisotiimin jäseniä. Mikäli sinulle tai perheellesi tulee kysyttävää riparivalinnoista tai mistä tahansa rippikouluun liittyvästä asiasta, ole rohkeasti yhteydessä nuorisotyönohjaaja Markku Lahtiseen, joka koordinoi rippikoulutyötä.

Rippikouluinfot

Kokkolan suomalaisen seurakunnan tuleva rippikoulukausi käynnistyy rippikouluinfoilla. Nuorisotyönohjaajat vierailevat marraskuun aikana suomenkielisillä yläkouluilla ja yhtenäiskouluilla pitämässä koulukohtaisia infoja 8-luokkalaisille. Rippikouluinfosta kotiin viemiseksi nuoret saavat pienen vihkosen, jossa käydään läpi eri ryhmävaihtoehdot ja kuinka ilmoittaudutaan mukaan.

Tästä löydyt rippikouluesitteen.

Ilmoittautuminen vuoden 2024 rippikouluihin on päättynyt.
Ilmoittautumislomake on ollut avoinna 13.11.2023 klo 09.00 - 18.12.2023 klo 22.00 välisenä aikana.
Lisätietoja ja mahdolliset jälki ilmoittautumiset markku.lahtinen@evl.fi.

Ilmoittautumislinkit

Jos osallistut rippikouluun muualla kuin kotiseurakunnassasi toivomme, että seurakunnan elämään osallistumista koskevan infon saamiseksi täytät alla olevan lomakkeen.

Muualla kuin kotiseurakunnassa rippikoulun käyvät Linkki avautuu uudessa välilehdessä

Osallistumismaksu

Rippikoulun osallistumismaksu on 180€ (leirimuotoinen) tai 110€ (päivärippikoulu).
Osallistumismaksu kattaa osan rippikoulun ruokailuista. Seurakunta tukee perheitä kattamalla muut kulut kuten vakuutus, majoitus ja materiaalikulut. Me seurakuntana haluamme yhdessä tukea perheitä siinä, että he voivat osallistua toimintaan riippumatta siitä onko perheellä taloudellisia resursseja. Voit hakea maksuvapautusta tai maksun ositusta ilmoittautumisen yhteydessä.

Selkorippikoulu

Kokkolan rovastikunnan selkorippikoululeiri pidetään helatorstaiviikolla toukokuussa.  Se toteutuu aina, kun ilmoittautuneita tulee riittävästi.  Ilmoittautumiset marraskuun 10. päivään mennessä.   Leiripaikkana on Vasikkasaaren leirikeskus osoitteessa Trullevintie 135, Kokkola.

Selkorippikoulu on tarkoitettu peruskoulun pienryhmässä opiskeleville nuorille. Ilmoittautumiset ja lisätietoja:
Sanna Björkskog, diakoniatyöntekijä, sanna.bjorkskog@evl.fi , p. 050 3147 302 sekä
Marja-Liisa (Lissu) Latvatalo, kehitysvammaistyön pastori, marja-liisa.latvatalo@evl.fi, p. 0400 167 509.

Miksi rippikouluun?

Rippikoulussa ollaan monin tavoin ihmeiden äärellä. Kristinuskossa on kyse suuresta ihmeestä. Jumalan rakkaudesta ihmisiä kohtaan.
Rippikoulu perustuu Jeesuksen antamaan kaste- ja lähetyskäskyyn.
 ”Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni; kastakaa heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen ja opettakaa heitä noudattamaan kaikkea mitä minä olen käskenyt teidän noudattaa.” (Matt.28:18-20)
Voi olla, että sinut on kastettu aivan pienenä. On sinut kastettu tai ei, sinä olet joka tapauksessa tervetullut rippikouluun.

Rippikoulussa ihmetellään Jumalan töitä ja omaa olemassaoloa Jumalan luomana: "Minä olen ihme, suuri ihme, ja kiitän sinua siitä."  (Ps. 139:14)

Me emme elä yksin, emme rippikoulussakaan. Opettelemme elämään toinen toistemme kanssa ja testaamme taitoja käytännössä.
Rippikoulussa opit tuntemaan itseäsi, toisia ja Jumalaa. Uskallat kulkea rohkeammin, kun on hyvää matkaseuraa.

Tervetuloa mukaan!

Puutikuista tehty risti avonaisen Raamatun päällä.

johtava nuorisotyönohjaaja

Kokkolan suomalainen seurakunta