Hautajaiset

Minne otetaan yhteyttä hautajaisia järjestettäessä?

Yhteyttä otetaan kirkkoherranvirastoon, jonne voi joko soittaa tai tulla käymään.
Lisäksi hautapaikkavarauksissa otetaan yhteyttä hautausmaiden toimistoihin.

Mitä asioita täytyy muistaa hautajaisia järjestettäessä?

Muistilista hautajaisten järjestelyyn:

• Hautajaisjärjestelyt käynnistyvät asioidessa kirkkoherranvirastossa tai hautaustoimistossa.
  • Hautauslupa, joka saadaan terveydenhoitohenkilökunnalta, on hyvä olla mukana hautajaisia järjesteltäessä, mutta sen voi esittää myös myöhemmin.
  • Suruliputus. Kuolinpäivänä vainajan kotitalon lippu pidetään puolitangossa vuodenajan mukaisesti liputusajan loppuun. Usein myös työpaikalla liputetaan. Suomen lippu nostetaan puolitankoon viemällä lippu ensin ylös ja laskemalla se sitten kolmanneksen verran alaspäin. Hautauspäivänä on tapana liputtaa vainajan kodissa ja muistotilaisuuspaikassa. Tällöin suruliputetaan kello 8:sta alkaen. Siunaustilaisuuden päätyttyä nostetaan lippu kokosalkoon. Myös virallisena liputuspäivänä suruliputetaan.
  • Hautaan siunaamisen aika, paikka ja toimittajat sovitaan kirkkoherranvirastossa. Hautaustoimisto voidaan valtuuttaa tekemään varaukset omaisten puolesta.
  • Muistotilaisuuspaikka sovitaan samassa yhteydessä. Seurakuntayhtymän pitopalvelua voi tiedustella tilaisuuteen.
  • Sanomakellot (sielunkellot) ja vainajan muistaminen (kiitos) jumalanpalveluksessa sovitaan samassa yhteydessä kirkkoherranvirastossa.
  • Kuolinuutisen lehteen huolehtivat omaiset tai hautaustoimisto (ei välttämätön).
  • Hautapaikka sovitaan hautausmaan toimistossa.
  • Hautaustapa pitää valita; arkkuhautaus tai tuhkaus.
  • Hautaukseen liittyvät asiat. Arkku tai tuhkauurna, kukat ja kantajat.
  • Kuolinilmoituksen lehteen laativat omaiset tai hautaustoimisto (ei välttämätön).
  • Vainajan kuljetuksista sovitaan hautaustoimiston kanssa.

Milloin tilaisuuden pappi/kanttori ottaa yhtettä?

Pappi ottaa yhteyttä omaisiin viimeistään kaksi viikkoa ennen sovittuja hautajaisia, mahdollisesti aiemminkin, sopiakseen tapaamisen omaisten kanssa. Kanttoriin omaiset voivat halutessaan olla itse yhteydessä keskustellakseen siunaustilaisuuden musiikista.

Lisätietoa hautajaisten järjestämisestä