Seurakunta kulkee surevan rinnalla

Suru on ihmisen terve ja luonnollinen tapa kohdata menetys. Jokaisella ihmisellä on oma tapansa surra. Jonkun on helppo itkeä, toisella itkun aika tulee myöhemmin. Surun kestoa, syvyyttä ja sen vaatimaa aikaa ei voida ennakoida. Ole surussasi itsellesi armollinen ja kunnioita tunteitasi.

Suositeltavaa on, että et jää surusi kanssa yksin. Keskustele tunteistasi ja ajatuksistasi läheistesi kanssa. Voit keskustella suruun liittyvistä asioista seurakunnan työntekijöiden kanssa myös hautajaisten jälkeen. Ota rohkeasti yhteyttä. Sinun on mahdollista saada apua myös lääkäriltä, psykologilta ja muilta terveydenhuollon ammattilaisilta.

Rukoilemisesta on apua surussa. Psalmissa 121 sanotaan: Minä kohotan katseeni vuoria kohti. Mistä saisin avun? Minä saan avun Herralta, häneltä, joka on luonut taivaan ja maan.

Sururyhmät

Apuna surun kohtaamisessa ovat sururyhmät. Niitä järjestetään sekä seurakunnan että sairaalateologien voimin.

• Sururyhmä puolisonsa menettäneille järjestetään keväällä ja syksyllä. Kokkolan suomaisen seurakunnan jäsentietojärjestelmän kautta saatavien tietojen perusteella lähetetään vainajan puolisolle henkilökohtainen kutsu; kevään ryhmään kutsutaan syyskauden aikana ja syksyn ryhmään kevätkauden aikana leskeksi jääneet. Sururyhmä on suljettu ja se kokoontuu 6-7 kertaa.
  • Sururyhmä muille sureville kootaan tarvittaessa, siihen ovat tervetulleita sururyhmää tarvitsevat aikuiset.
  • Sururyhmistä voit kysyä lisää diakoniatyöntekijä Mervi Keräseltä

Seurakuntayhtymän sairaalasielunhoito järjestää sururyhmiä itsemurhan tehneiden läheisille ja lapsensa menettäneille. Myös lapsille järjestetään sururyhmiä tarpeen mukaan.

Pyhäinpäivä

Pyhäinpäivän messussa luetaan Kokkolan suomalaisessa seurakunnassa haudan lepoon siunattujen nimet. Muualla siunattujen nimien lukemista omaiset voivat pyytää kirkkoherranvirastosta. Poisnukkuneiden muistolle sytytetään kynttilä, yksi kullekin kuukaudelle. Lisäksi yksi kynttilä syttyy muualle haudattujen muistolle.

Pyhäinpäivän iltana on mahdollisuus hiljentyä Marian kappelissa, jossa soitetaan klassista musiikkia ja tarjotaan lämmintä mehua. Paikalla on myös seurakunnan työntekijöitä ja vapaaehtoisia, jotka ovat valmiita keskustelemaan omaisten kanssa.

Musiikki hoitaa ja lohduttaa

Sureva ihminen voi löytää erityisellä tavalla musiikin hoitavan ja lohduttavan puolen.
Seurakunta järjestää vuosittain Lohdutuksen lauluja -illan.

Enkelipatsas.