Lähimmäispalvelu ja Arkiystävät

Vanhempi ja nuorempi nainen palapelin teossa.

Lähimmäispalvelu on lähimmäisenä, tukijana ja ystävänä olemista. Se on kulkemista toisen rinnalla elämän eri tilanteissa. Toiminta on vapaaehtoistyötä (siitä ei makseta palkkaa) ja luottamuksellista. Seurakunta tarjoaa lähimmäispalvelun vapaaehtoisille koulutusta, virkistystä ja tukea.

Arkiystävä-toiminta

Arkiystävä-toiminta on seurakunnan ystävävälitystä. Arkiystävä saa seurakunnan kautta oman ystävän ihmisen, jonka kanssa tavataan säännöllisesti, yleensä 1-2 viikon välein. Ystävät ovat pääasiassa yksinäisyyttä kokevia ikäihmisiä. Käytännössä toiminta on yhdessä olemista tai tekemistä, kahvittelua ja keskustelua, muistelua, laulamista, lukemista, ulkoilua tai vaikka kirkossa käymistä. Ensimmäinen tutustuminen tehdään yhdessä diakoniatyöntekijän kanssa.

Arkiystävät ovat osa Lähimmäispalveluryhmää, joka kokoontuu kuukausittain kahvittelun ja vertaistuen merkeissä.

Arkiystävä-nimen omistaa Espoon seurakuntayhtymä.

Lähimmäispalveluryhmä

Lähimmäispalveluryhmässä voit toimia yhdessä muiden vapaaehtoisten kanssa silloin, kun sinulle sopii. Tehtävät voivat olla esimerkiksi avustavia tehtäviä vanhusten kirkossa jouluna ja pääsiäisenä - tai mitä sitten keksitäänkin.

Lähimmäispalveluryhmä kokoontuu kerran kuussa päiväkahveille. Tapaaminen on luottamuksellinen hengähdys- ja voimaantumispaikka, jossa on ohjelmassa alkuhartaus, kahvit ja keskustelua.

Jos haluaisit itsellesi tai läheisellesi Arkiystävän, tai jos haluaisit toimia Arkiystävänä tai vapaaehtoisena Lähimmäispalveluryhmässä - ota yhteyttä Johannaan.

Ole sinäkin arkiystävä, oranssi sydän.

Seuraava Arkiystävä-koulutus on torstaina 11.4. ja 18.4. klo 17-19

Koulutuksessa saat lisätietoa ja tutustut muihin saman henkisiin ihmisiin. Sen jälkeen voit päättää, haluatko tulla mukaan toimintaan. Ohjelmaan sisältyy lounas ja kahvit. Koulutus on maksuton. Kouluttajana diakoniatyöntekijä Johanna Rönnkvist. Ilmoittaudu tästä.

Johanna Rönnkvist

diakoniatyöntekijä, vapaaehtoistoiminnan koordinaattori

Kokkolan suomalainen seurakunta

• Vapaaehtoistoiminta