Häät

Minne otetaan yhteyttä järjestettäessä kirkollisia häitä?

Yhteyttä otetaan kirkkoherranvirastoon, jonne voi joko soittaa tai tulla käymään.

Mitä asioita liittyy hääjärjestelyihin?

• Vihkipaikan varaus. Vihkiminen toimitetaan useimmiten kirkossa tai kappelissa. Erikseen sovittaessa se voidaan toimittaa myös kodissa tai muussa soveltuvassa paikassa.
  • Avioliiton esteiden tutkintaaLinkki avautuu uudessa välilehdessä täytyy pyytää aikaisintaan neljä kuukautta tai viimeistään seitsemän päivää ennen vihkipäivää. Todistuksen avioliiton esteiden tutkinnasta saa aikaisintaan seitsemäntenä päivänä tutkinnan pyytämisestä, ja se on voimassa neljä kuukautta. Todistus avioliiton esteiden tutkinnasta annetaan vihkijälle.
  • Vähintään kaksi todistajaa tulee olla vihkimisessä läsnä.

Kuinka aikaisin Kaarlelan kirkko kannattaa varata?

Kaarlelan kirkon voi varata reilun vuoden verran etukäteen, eli aina pääsiäisen jälkeisenä tiistaina otamme vastaan varauksia sitä seuraavan vuoden kesälle. Haja-aikoja kannattaa kysellä, niitä yleensä löytyy.

Milloin häätilaisuuden pappi/kanttori ottaa yhtettä?

Pappi ottaa yhteyttä viimeistään kaksi viikkoa ennen vihkimistä yhteyttä sopiakseen tapaamisen vihittävien kanssa. Tarvittaessa voi kysyä kirkkoherranvirastosta papin yhteystiedot ja olla itse yhteydessä häneen.

Kanttorin kanssa sovitaan vihkitoimituksessa käytettävästä musiikista. Musiikkivalinnoissa on hyvä huomioida kirkollisen vihkimisen jumalanpalvelusluonne. Jos musiikkitoive on erikoinen, on hyvä ottaa yhteyttä kanttoriin jo noin kuukautta ennen vihkitoimitusta. Näin kanttorille jää aikaa valmistautua juhlaan. Jos musiikkitoiveet ovat tavanomaisia, riittää toiveiden ilmoittaminen vihkipapille.

Lisätietoa häiden järjestämisestä