Pääsiäinen

Kirkoissa juhlitaan pääsiäistä ja juhlan merkitys tuleekin Raamatusta. Mitäköhän näiden pääsiäismunien viestit kertovat pääsiäisestä?

Eri värisiä pääsiäismunia.

Vihreä muna, palmusunnuntai

Jeesus ja opetuslapset saapuivat Jerusalemiin pääsiäisjuhlille. Jeesus pyysi opetuslapsia hakemaan itselleen aasin. Jeesus ratsasti Jerusalemiin pääsiäisjuhlille. Ihmiset olivat kuulleet, mitä Jeesus oli tehnyt, esimerkiksi auttanut sairaita ja opettanut ihmisille Jumalasta. Ihmiset odottivat uutta kuningasta ja miettivät, olisiko tämä kuningas Jeesus. Ihmiset ottivat Jeesuksen vastaan kuin kuninkaan. Jeesus ei kuitenkaan tullut kultavaatteissa ja kruunu päässä, vaan aasilla ratsastaen. Jeesus halusi näin näyttää, että Hän ei ole maanpäällinen kuningas, vaan Hän on Jumalan poika ja Taivaan kuningas.

Violetti muna, kiirastorstai

Sen sisältä löytyy ehtoollispikari ja leipä. Ne kertovat meille siitä, kuinka Jeesus söi opetuslasten kanssa juhla-aterian. Jeesus sanoi aterialla opetuslapsille: ”Minä en ole kauan teidän kanssanne. Syökää ja juokaa näin yhdessä ja jakakaa leipä ja viini. Muistakaa näin minua.” Vielä tänäkin päivänä me vietämme kirkoissa ehtoollista ja muistamme Jeesusta ja tätä ateriaa.

Musta muna, pitkäperjantai

Seuraava muna on tummansävyinen. Sieltä löytyy risti ja kivi. Aterian jälkeen Jeesus ja opetuslapset menivät Getsemanen puutarhaan rukoilemaan. Siellä sotilaat ottivat Jeesuksen kiinni. Kaikki ihmiset eivät halunneet Jeesuksesta uutta kuningasta, vaan halusivat hänelle pahaa. Siksi Jeesus joutui ristille ja kuoli. Opetuslapset ja Jeesuksen ystävät olivat surullisia. Hänet haudattiin kalliohautaan ja haudan suulle laitettiin suuri kivi.

Keltainen muna, pääsiäinen

Kolmantena aamuna pitkäperjantaista kolme naista lähti Jeesuksen haudalle. He halusivat viedä sinne hyväntuoksuisia öljyjä. Matkalla naiset miettivät, miten he saisivat vieritettyä suuren kiven haudan suulta. Haudalle tultuaan he huomasivat, että suuri kivi oli vieritetty ja hauta oli tyhjä. Höyhen voisi kuvata erästä tärkeää hahmoa. Naisille ilmestyi enkeli, joka sanoi: ”Te etsitte Jeesusta, Hän ei ole enää täällä. Jumala nosti Jeesuksen ylös kuolleista ja Hän elää!” Naiset saivat kuulla ilosanoman. He lähtivät sitä kiireesti kertomaan eteenpäin, että hauta on tyhjä ja Jeesus elää.
Pääsiäinen on ilon juhla. Mekin saamme juhlia tätä suurta juhlaa kodeissa ja kirkoissa. Tyhjä risti on pääsiäisen vuoksi meille tärkeä. Se on Jumalan rakkauden merkki.

Lopuksi voimme laulaaa pääsiäisen ilosta yhdessä Virpoti Varpoti -laulun.

Rukous
Taivaallinen Isä,
Kiitos keväästä ja auringosta.
Kiitos pääsiäisen iloisesta sanomasta.
Aamen.

Marianpäivä

Maria asui Nasaretin kaupungissa ja siellä asui myös Joosef.
Maria ja Joosef aikoivat mennä naimisiin. Oli ihan tavallinen päivä ja Maria oli tekemässä kotitöitään.

Nuket Maria ja Enkeli.Yhtäkkiä koko huone täyttyi valosta ja enkeli ilmestyi Marialle.
Maria säikähti, mutta enkeli sanoi:
- Älä pelkää.! Jumala lähetti minut sinun luoksesi.
- Sinusta tulee äiti ja synnytät poikalapsen. Hänen nimekseen tulee Jeesus. Hän on Jumalan poika, joka tulee tekemään ihmeellisiä asioita. Hänestä tulee kaikkien ihmisten auttaja.
Maria oli kovin ihmeissään ja hämmästynyt.
- Miten näin voi tapahtua, en ole edes vielä naimisissa, Maria sanoi.
Enkeli vastasi:
- Kaiken tämän saa Jumala tapahtumaan, hänelle kaikki on mahdollista.
Maria sanoi:
- Tapahtukoon niin kuin sanoit.

Pohtikaa yhdessä:

Miltähän Mariasta tuntui?

Millainen oli enkelin ääni?

Rukous

Kiitos Taivaan Isä päivistä tulevista.
Anna rohkeutta ja voimia.
Siunaa meitä kaikkia.

Aamen