Levon ja rakkauden yhteisö

Kokkolan suomalainen seurakunta haluaa olla turvallinen yhteisö, jossa saa olla ja elää levollisesti lähellä Jumalaa ja lähimmäistä.

Yhteisen matkanteon keskuksessa on pyhä messu, seurakunnan yhteinen juhla, josta elämä avautuu eri suuntiin.

Seurakunta on yhteinen ja sitä hoidetaan yhteisvastuullisesti. Vapaaehtoisuus on olennainen osa ja voimavara. Se on omien lahjojen ja oman ajan antamista yhteisen elämän rakentamiseksi.

* * *

Jouni Sirviö Kokkolan kirkossa.

Muuttuvassa maailmassa myös seurakunnan elämään kuuluu tien etsimistä uusissa tilanteissa. Valintoja ja ratkaisuja on tarvittaessa tehtävä.

Muutoksiin kuuluu paljon kyselemistä, vaihtoehtojen testailua ja hämmennystä. Inhimilliseen matkantekoon kuuluvat myös erehdykset ja epäonnistumiset. Niitäkään ei tarvitse säikähtää. Erehdyksiin - omiin ja toisten - voi suhtautua armollisesti ja vaikka rohkaisevalla huumorilla, joka sekin on hyvän Jumalan lahja yhteisen matkanteon höysteeksi.

Muutoksissakin seurakunta on Kristuksen tahtoa etsivä ja toteuttava keskeneräisten, erilaisten ihmisten yhteisö, joka lepää Jumalan rakkaudessa.
Yhdessä vaeltaminen antaa sen todistuksen, jota varten kirkko on lähetetty maailmaan. Silloin "Kristuksen tuoksu" - Jumalan rakkaus - kutsuu puoleensa.

Haluamme luottaa siihen, että Kristus, Jumala itse pitää huolta kirkostaan ja seurakunnastaan. Siksi siinä on hyvä elää ja palvella. Tilaa on kaikille ja tietä etsitään yhdessä.

Jouni Sirviö
kirkkoherra