Päiväkerhoon uutta ilmettä - lasten piirustuksesta värikkääksi matoksi

Kokkolan seurakuntayhtymä on pitkään tehnyt yhteistyötä Lindströmin vaihtomattopalveluiden kanssa.

Matto johon on painettu lasten piirustus.

Lapsi piirtää kuvia mattoa varten.Vaihtomattoja käytetään seurakuntakeskuksien, seurakuntakotien, leirikeskusten ja osittain myös kirkkojen eteisissä vähentämässä sisätiloihin kantautuvan lian määrää ja näinollen helpottamassa tilojen puhtaanapitoa.
Nimensä mukaisesti vaihtomatot myös vaihdetaan säännöllisesti puhtaisiin, jolloin ne myös toimivat tehokkaimmin ja tilan siisti yleisilme säilyy.

- Yleisin näky tiloissamme lienevät tummanharmaat perusmatot, mutta palveluntuottajalla on mahdollisuus myös räätälöidä mattoja asiakkaan toiveiden mukaisesti. Seurakuntayhtymässä tähän palveluun on tartuttu muutamissa kohteissa, joissa matoilla halutaan myös tuoda uudenlaista ilmettä tiloihin, kertoo Kokkolan seurakuntayhtymän palvelupäällikkö Mari Lehtiheimo.

Mattokannan päivittämisen yhteydessä seurakuntayhtymän palvelupäällikkö ja Lindströmin asiakaspalveluvastaava päätyivät ehdottamaan matonsuunnittelu- ja vaikuttamisprojektia lastenohjaajille, jotka tarttuivat ehdotukseen innokkaasti.
Lapsen oikeuksien viikolla marraskuussa 2021 pääsivätkin Kokkolan suomalaisen seurakunnan päiväkerholaiset konkreettisesti vaikuttamaan oman kerhotilansa viihtyvyyteen, kun seurakuntayhtymä oli uusimassa Jylhänrinteen kerhotilan mattoja. Maton designista vastasivat 3-5 vuotiaat päiväkerholaiset Eetu, Aatos, Evelia, Viktor, Elian, Milea, Livia, Eevi, Leo, Minea, Salli, Elsa, Henna, Jasper ja Väinö yhdessä lastenohjaajien Aino-Sofian ja Sirpan kanssa. Etukäteen he olivat miettineet millainen kuva matossa olisi hieno ja saisi tilaantulijan hyvälle Lapsi piirtää kuvia mattoa varten.mielelle.

Varsinaisen piirustuspäivän aluksi Pia Koivusalo Lindströmiltä kertoi lapsille kuinka piirustus muutetaan heidän tehtaallaan matoksi ja yhdessä tutkittiin eteistilaan kolme vuotta aiemmin suunniteltua mattoa ja tarinaa sen takana. Yhteisen alustuksen jälkeen harjoiteltiin erilaisten asioiden piirtämistä muun muassa laulupiirtämisen avulla. Lopulta kerhoryhmässä päätettiin yhdessä, että tehdään yhteinen piirros, jotta jokaisen kerholaisen kädenjälki olisi näkyvillä lopputuloksessa. Jokainen sai piirtää yhteiseen kuvaan lempiasioitansa, lastenohjaajien avustaessa pienimpiä piirtäjiä.

Mattoprojekti sen suunnittelusta ja mallin piirtämisestä valmiiseen tuotteeseen kestää useita viikkoja ja lapset joutuivatkin odottelemaan maton saapumista aina helmikuuhun 2022 saakka. Asia ei kuitenkaan päässyt lapsilta koko odotusaikana unohtumaan, vaan suunnittelupäivän tapahtumiin ja pohdintoihin siitä millainen matto mahtaakaan valmiina olla palattiin viikkojen aikana keskusteluissa kerhossa ja kotona moneen kertaan. Jännittyneinä tultiin aina kerhoon, josko uusi matto olisi lattialle jo ilmestynyt.

Vihdoin koitti jännittävä päivä, kun Pia saapui valmiin maton kanssa tapaamaan lapsia uudelleen. Kerholaisten jännittynyt odotus palkittiin hienolla uudella matolla ja maton kuvia ihailtiin ja heti innokkaasti etsittiin ja tunnusteltiin sitä juuri omaa piirustusta matossa. Ihastus ja hämmästys lopputuloksesta oli lasten kasvoilta helposti havaittavissa!
Nyt Jylhänrinteen päiväkerhoon tulijaa tervehtii jo eteisessä maton kautta iloinen kesäinen kuva, josta riittää kerhossa puhumista varmasti vielä pitkään ja siitä on aina mukava etsiä ja esitellä omaa piirustustaan myös vanhemmille, kun he tulevat lapsia tuomaan ja tai hakemaan kerhosta.

Lapset piirtävät kuvia mattoa varten.

2022-02-24 12:35:00.0