100 metriä kaapelia ja 2 robottikameraa

Kirkkojen uudet av-laitteet tuovat taatumpaa laatua jumalanpalvelusten striimauksiin

Kamera asennettuna kirkon parvella.

Kokkolan kirkkoon on asennettu viime viikkojen aikana lähes 100 metriä verkkokaapelia, kaksi robottikameraa ja mietitty  kuvakulmia jumalanpalvelusten striimaamiseen.

- Kiinteillä striimauslaitteilla parannetaan lähetysten laatua, mutta ennen kaikkea toimintavarmuutta ja käytettävyyttä, yhtymän kiinteistöpäällikkö Veli-Matti Raappana sanoo.

Kokkolan seurakuntayhtymän yhteinen kirkkovaltuusto päätti viime vuoden joulukuussa 60 000 euron investoinnista, jolla hankitaan kiinteät striimauslaitteet yhtymän kahdeksaan kirkkoon. Nyt kameroiden asennus ja laitteiston viimeistely striimauskuntoon on edennyt loppusuoralle Kokkolan kirkossa.

Tuupa Recordsin Mikko Mäki ja yhtymän suntio Matti Saari viimeistelevät Kokkolan kirkon striimauskalustoa.
Tuupa Recordsin päällikkö Mikko Mäki (vas.) ja yhtymän
suntio Matti Saari viimeistelivät Kokkolan kirkon striimaus-
kalustoa käyttövalmiiksi sunnuntain jumalanpalvelusta varten.
Koska pandemian aikana jumalanpalvelusten ja muiden toimitusten osallistujamääriä jouduttiin rajoittamaan, siirryttiin kaikissa seurakunnissa hyvin nopeasti striimaamaan jumalanpalveluksia sekä muita toimituksia sosiaalisen median kautta.

- Puhelimilla toteutettujen striimausten vaihtelevasta ja heikohkosta laadusta huolimatta striimausten suosio yllätti positiivisesti. Seurakuntayhtymässä on nähty, että nettistriimaus on tulevaisuutta myös pandemian jälkeen, Raappana lisää.

Seurakuntalaisen näkökulmasta uutta on vain kanava. Aiemmin striimit lähetettiin pääosin seurakuntien Facebook-tilien kautta, nyt uudistuksen jälkeen striimattuja jumalanpalveluksia voi katsella YouTube-kanavilta.

- Kanta-Kokkolassa kaikille kolmelle kirkolle perustetaan oma YouTube-tili,  Raappana avaa. Linkki YouTube-kanavaan löytyy seurakunnan nettisivujen etusivulta.

- Seurakuntalaisen on hyvä muistaa tilata kanava, jotta saa muistutuksen alkavista lähetyksistä. Uskon myös vakaasti, että lähetysten laatu paranee ja niitä on aiempaakin mukavampi seurata, Raappana lisää.

Kokkolan, Kaarlelan, Ykspihlajan, Kaustisen, Ullavan, Lohtajan, Kälviän ja Halsuan kirkkoihin tulee 1-2 kiinteää robottikameraa, joihin jokaiseen voi tallentaa 16 eri kuvakulmaa.

- Kahdella kameralla saadaan siis jopa 32 esitallennettua katselukulmaa, joita striimaaja voi vaihtaa hiiren klikkauksella lähetyksen aikana, Raappana huomioi.

Esimerkiksi ehtoollisen ajaksi kuva voidaan siirtää alttarilta toisaalle, ja kuvakulmavaihtoehtoja riittää.

Kokkolan kirkko on nyt asennusten osalta valmis, ja ensimmäiset striimit uudella laitteistolla pyritään lähettämään jo tulevana viikonloppuna.
Viime viikolla Tuupa
Recordsin äänentoistopalvelujen asiantuntijat Mikko Mäki ja Markku Jokela asensivat uusia laitteita Kokkolan kirkkoon.

- Haasteita tulee aina kun rakennus on betonia. Kokkolan kirkossa toinen robottikamera asetettiin parvelle, ja sitä varten vedettiin 46,8 metriä verkkokaapelia, Mikko Mäki kertaa.

Yhteensä Kokkolan kirkkoon on vedetty yli sata metriä kaapelia, jota pitkin kuva, ohjaussignaali ja virta siirtyvät. Ääni striimiin tulee kirkkotilan äänentoiston kautta.

Viimeisiä hienosäätöjä Mäki ja Jokela tekivät viikolla suntio Matti Saaren kanssa.

- Teemme kanavankäyttöohjeet, jotta striimaaminen olisi mahdollisimman helppokäyttöistä kaikille käyttäjille, Mäki lisää.
Raappana arvioi, että kiinteiden laitteiden myötä striimaus helpottuu niin, että esimerkiksi Kokkolan suomalaisen seurakunnan tilaisuuksia striimanneiden vapaaehtoisen sijaan vuorossa oleva suntio ehtii hoitamaan myös striimaamisen.

- Tulemme silti toisinaan tarvitsemaan myös vapaaehtoisten apua, etenkin suuremmissa tilaisuuksissa, joissa suntiolla on kädet täynnä työtä muutenkin. Järjestämme yhteisen käyttökoulutuksen työntekijöille ja vapaaehtoisille. Työn alla on myös pelkistetty ja helppolukuinen striimausohje, Raappana kertoo.

Kun Kokkolan kirkon laitteiston ja lähetysten toimintavarmuus on testattu, aloitetaan asennukset myös muihin yhtymän kirkkoihin.
Raappana uskoo, että uusilla laitteilla striimausten käytettävyys, toimintavarmuus ja laatu paranevat.

- Alkuvaiheen haasteena on saada striimauksesta rutiininomaista. Lisäksi kirkkojen erilaiset av-järjestelmät tuottavat eritasoista musiikkiääntä. Koitetaan näitä parannella matkan varrella, hän lisää.

Seurakuntayhtymällä on suunnitelmissa vuokrata laitteita myös kirkoissa järjestettävien yksityistilaisuuksien striimaamiseen sekä striimin tallentamiseen. Esimerkiksi kaste- ja vihkitilaisuuksia sekä hautajaisia olisi mahdollista striimata kirkon laitteilla ja sen jälkeen vielä tallentaa video itselle.

- Näkisin tämän mahdollisena lisäpalveluna joskus tulevaisuudessa. Tällä hetkellä sellaista palvelua ei ole tarjolla, Veli-Matti Raappana sanoo.

Teksti ja kuvat: Mari Hautamäki

Seurakuntayhtymän kiinteistöpäällikkö Veli-Matti Raappana testasi striimauksen kuvakulmia Mikko Mäen opastuksessa.

Seurakuntayhtymän kiinteistöpäällikkö Veli-Matti Raappana (vas.) testasi striimauksen kuvakulmia Mikko Mäen opastuksessa.

Mikko Mäki ja Matti Saari Kokkolan kirkon lehterillä.
Äänentoistopalveluiden asiantuntija Mikko Mäki (vas.) Tuupa Recordsista ja suntio Matti Saari Kokkolan kirkon parvella toisen  kirkkoon asennetun robottikameran äärellä.
Kaksi miestä päätteiden äärellä ylhäältä päin kuvattuna.
Tuupa Recordin av-teknikko Markku Kujala (vas.) ja suntio Matti Saari katsovat päätteiltä robottikameran välittämää kuvaa kirkon sakastissa.

Fri Feb 18 10:54:00 EET 2022