Yhtymän talous ja hallinto saivat hyvät arvosanat

”Enpä ole vielä näin vahvaa seurakuntataloutta tässä hiippakunnassa tavannut”, kehui Oulun hiippakunnan piispa Jukka Keskitalo Kokkolan seurakuntayhtymää torstaisessa piispantarkastuksessa.

Oulun hiippakunnan piispa Jukka Keskitalo puhuu Kokkolan seurakuntayhtymän henkilöstölle.

Oulun hiippakunnan piispa Jukka Keskitalo avasi työyhteisökyselyn tuloksia Kokkolan seurakuntayhtymän henkilöstölle Mikael-salissa.

Piispa Jukka Keskitalo kiittää Kokkolan kaupunginjohtaja Stina Mattilaa kaupungin tervehdyksestä.
Kaupunginjohtaja Stina Mattila toi piispalle Kokkolan kaupungin tervehdyksen.
Mikael-salin aulassa olivat myös Kokkolan suomalaisen ja ruotsalaisen
seurakuntien kirkkoherrat Jouni Sirviö (oik.) ja Per Stenberg, yhteisen
kirkkovaltuuston varapj. Hans Snellman sekä hallintojohtaja Anne Jokela.

Oulun hiippakunnan piispa Jukka Keskitalo tarkasti Kokkolan seurakuntayhtymän tänään torstaina 27. tammikuuta. Erityisesti yhtymän hyvä talous nousi tarkastuksessa keskeiseksi.

- Kokkolan seurakuntayhtymän talous on poikkeuksellisen vahva. Vaikka horisontissa on kysymysmerkkejä ja jäsenmäärän lasku vaikuttaa verokertymään, niin nyt on nyt, piispa painotti ja kehotti miettimään, miten resursseja voisi hyödyntää juuri nyt, jotta ihmiset pysyisivät kirkon jäseninä.

- Unohtamatta laihoihin vuosiin varautumista, tulisi miettiä, miten nyt voisi satsata seurakuntalaisten palvelemiseen, Keskitalo sanoi.

Iltapäivällä seurakuntayhtymän luottamushenkilöille järjestetyssä tilaisuudessa piispa toisti kehut hyvästä talouden pidosta.

- Enpä ole vielä näin vahvaa seurakuntataloutta tässä hiippakunnassa tavannut, hän sanoi.

- Olette tehneet taloutta tasapainottavia toimenpiteitä. Kouluarvosanalla mitaten Kokkolan seurakuntayhtymän tulos on hyvän ja kiitettävän väliltä, piispa Jukka Keskitalo kehui.

Seurakuntien jäsenmäärän ollessa laskeva, piispa huomautti kirkkoon sitoutumisen olevan kuitenkin Kokkolan seurakuntayhtymän seurakuntien alueella vahvaa, erityisesti yhtymän maaseutuseurakunnissa, jopa 80 prosenttia.

- Yhtymän kaupunkiseurakuntien eli Kokkolan suomalaisen seurakunnan ja Kokkolan ruotsalaisen seurakunnan haasteet ovat erilaisia. Yhtymässä kehitettävää on sisäisen yhteenkuuluvuuden tunteen vahvistaminen seurakuntien kesken, jotta yhtymä kokonaisuutena olisi yhtenäinen.

Seurakuntayhtymän tarkastuksessa pureudutaan erityisesti yhtymän hallintoon ja talouteen sekä seurakuntayhtymän hoitamiin yhteisiin työmuotoihin, kuten kiinteistö- ja hautaustoimeen, sairaalasielunhoitoon, perheneuvontaan ja viestintään.

Hyvän talouden pidon lisäksi Kokkolan seurakuntayhtymän kiinteistöjen hoito, henkilökunnan hyvinvoinnista huolehtiminen ja yhteistyö Kokkolan kaupungin kanssa saivat kiitosta.

Piispantarkastuksen tarkastusseurueeseen kuuluivat Oulun hiippakunnan piispan lisäksi pappisasessori, Utajärven seurakunnan kirkkoherra Heikki Nissinen, lakimiesasessori Mari Aalto, notaari ja Oulaisten seurakunnan seurakuntapastori Miika Kähkönen sekä lääninrovastin roolissa tarkastuksessa mukana ollut Halsuan seurakunnan kirkkoherra Juha Karhulahti.

Oulun hiippakunnan piispan Jukka Keskitalon tarkastusseurue ja Kokkolan seurakuntayhtymän päälliköt yhteiskuvassa.

Oulun hiippakunnan piispan tarkastusseurueeseen kuului piispa Jukka Keskitalon lisäksi pappisasessori Heikki Nissinen, lakimiesasessori Mari Aalto, notaari Miika Kähkönen ja lääninrovastin roolissa mukana ollut Halsuan kirkkoherra Juha Karhulahti, jotka kokoontuivat Kokkolan seurakuntayhtymän päälliköiden sekä hallintojohtaja Anne Jokelan kanssa yhteiskuvaan Kokkolan seurakuntakeskuksen Mikael-salissa.

Teksti ja kuvat: Mari Hautamäki

Täältä voit lukea lisää piispantarkastuksesta

2022-01-28 12:53:00.0