Kahdeksan päivää rukousta

Ekumeenisen rukousviikon rukoushetki Kokkolassa kokoaa yhteen kirkkokuntia ja kristillisiä järjestöjä.

Työryhmä kokoontuneena suunnittelemaan rukousviikon ohjelmaa.

Rukousviikon ohjelmaa suunnittelemassa Vaasan ortodoksisen kappeliseurakunnan Kokkolan pappi pastori Isä Jaso Pössi (vas.), Suomen Ekumeenisen vastuuviikon koordinaattori Sarah Tiainen (edessä), Kokkolan ruotsalaisen seurakunnan kirkkoherra Per Stenberg sekä kirkkoherra Jouni Sirviö, seurakuntapastori Martti Nykänen, kappalainen Sari Kontinen-Koski, vs. seurakuntapastori Tiia Hauhio, nuorisopastori Tatu Koutonen ja kappalainen Marja Kopperoinen Kokkolan suomalaisesta seurakunnasta. Tampereen katolisen kirkon, Pyhän Ristin seurakunnan kirkkoherra isä Tri Nguyen osallistui palaveriin Teamsin välityksellä. Kuva: Mari Hautamäki

Teksti: Mari Hautamäki

Rukoushetki alkaa keskiviikkoiltana 19. tammikuuta kello 17 Kokkolan ortodoksiselta rukoushuoneelta, mistä tapahtumaan osallistuvat kävelevät ristisaatossa Kokkolan kirkkoon. Tilaisuudessa luetaan rukousviikon Raamatuntekstejä, eri kirkkokuntien edustajat käyttävät puheenvuoroja, rukoillaan ja  lauletaan virsiä sekä Taize-lauluja. Kaikille avoin tapahtuma päättyy Kokkolan seurakuntakeskuksen Mikael-salissa tarjoiltavaan iltateehen.

- Ekumenia eli yhteiskristillisyys kunnioittaa muiden kirkkokuntien traditioita ja voimme yhdessä rukoilla, kuten Jeesuskin on meidän puolesta tehnyt. Jotta he kaikki olisivat yhtä, näin on Jeesus itse rukoillut (Joh. 17:21), Suomen Ekumeenisen Neuvoston Ekumeenisen vastuuviikon koordinaattori Sarah Tiainen sanoo.
- Ekumenian varjolla  ei yritetä yhdistää kirkkoja, vaan kirkkokuntien erilaisuus on rikkaus, hän lisää.

Kristittyjen ykseyden ekumeeninen rukousviikko on kansainvälinen rukousliike. Sen perinteet ovat pitkät, sillä sitä on vietetty jo yli sata vuotta. Kahdeksan päivää rukousta ykseyden puolesta tapahtuu vuosittain aina samaan aikaan, 18.–25. tammikuuta. Viikon aikana kokoonnutaan ekumeenisiin jumalanpalveluksiin, kirkkovaelluksiin, konsertteihin ja tapahtumiin eri puolilla maailmaa.

- Kahdeksan päivää ympäri maailman jatkuva rukous on vahva ajatus, Tiainen lisää.

Tämän vuoden rukousviikon teema on Näimme hänen tähtensä nousevan ja tulimme kunnioittamaan häntä.  Teemaviikon aineistoa on valmistellut pari vuotta Lähi-idän kirkkojen neuvosto.

- Teema on syntynyt Lähi-Idän kristittyjen keskuudessa, Välimeren ympärillä olevissa maissa, kuten Libanonissa, Egyptissä, Palestiinassa ja Beirutissa, missä reilu vuosi sitten räjähti katastrofaalisin seurauksin. Siellä kristityt tekevät myös käytännön diakoniatyötä. Räjähdyksen jälkeen paikallisten kristittyjen aika meni konkreettisesti auttamiseen, mutta siitä huolimatta he ovat saaneet valmisteltua hyvän materiaalin myös koronan tuomista rajoituksista huolimatta.

- Etäyhteyksin on pärjätty, vaikka helppoa se ei aina ole ollut, Tiainen kertaa.

Tämänvuotisen rukousviikon teema pohjautuu loppiaisen tekstiin, idästä nousseeseen tähteen.

- Monille idän kristityille loppiainen on lännen kristittyjen juhlimaa joulua suurempi juhla, Tiainen sanoo.
Loppiaisena Jumalan pelastus paljastettiin kansakunnille Betlehemissä ja Jordanilla.

- Loppiaisen tekstissä mennään tavallaan kirkkovuodessa vähän taaksepäin. On kiehtovaa ajatella, että tämänvuotisen rukousviikon teema ja materiaali on tuotettu juuri siellä, missä loppiaisen ajan tapahtumat ovat fyysisesti tapahtuneet, Tiainen lisää.

Kokkolan suomalaisen seurakunnan kappalainen Sari Kontinen-Koski muistuttaa, että rukousviikon materiaali on ihan kaikkien käytettävissä.

- Esimerkiksi rukousviikon nettisivuilta (ekumenia.fi) löytyvä materiaali on tarkoitettu niin yksityisten ihmisten henkilökohtaiseen hiljentymiseen kuin seurakuntien työntekijöiden vapaaseen käyttöön hartaushetkissä tai erilaisissa toimintapiireissä.

Rukousviikon nettisivustolla voi osallistua yhteiseen rukoushetkeen keskiviikkona 19. tammikuuta kello 10 etäyhteyksin.

Ristisaatto Kokkolan kirkossa järjestettävään rukoushetkeen lähtee ke 19.1. klo 17
Kokkolan ortodoksiselta rukoushuoneelta.

2022-01-05 09:23:00.0