Kristinuskon itäisille juurille sukelletaan Kokkolan kirkossa

Teksti: Lassi Pappinen

Kristinuskon juuret ovat laajemmalla kuin luulet. Jeesuksen ajan juutalaisuuden ja myös meidän uskomme taustalla ovat muinaisen Kaksoisvirran maan korkeakulttuurit.
Nykyisin suurin osa tuosta alueesta tunnetaan Irakina, mutta tämän päivän uutisten keskellä on vaikea muistaa sen tuhansien
vuosien mittaista historiaa. Kaksoisvirranmaa on ollut kristinuskon juurten kasvualustaa ja se oli myös ensimmäisiä paikkoja, jonne sanoma ylösnousseesta Jeesuksesta levisi.

Kokkolaan saadaan vieraaksi aiheen huippuasiantuntija, kun teologian tohtori Emil Anton esittelee irakilaisen kristinuskon tarinaa Kokkolan kirkossa perjantaina. Hän kertoo idän kirkoista, jotka meiltä usein unohtuvat. Kristinusko on paljon muutakin kuin vain lännen suuret kirkot.

Olemme täällä Suomessa kovin kaukana Raamatun maailmasta, mikä tekee monen asian ymmärtämisestä vaikeaa. Ehkä voisimme oppia jotain heiltä, jotka asuvat Vanhan testamentin kaupunkien naapurissa ja viettävät jumalanpalveluksia Jeesuksen äidinkielellä arameaksi.

Millaiseksi idän kristillisyys on kehittynyt ja millaisena se on säilynyt? Mitä se voi opettaa meille tänä päivänä?
Tilaisuutta voi seurata myös Kokkolan suomalaisen seurakunnan Insta-livessä.

Kristitty Lähi-itä -teemailta
pe 26.11. klo 18
Kokkolan kirkossa.Emil Anton on julkaissut vastikään kirjan Kahden
virran maa, jossa hän esittelee kristinuskon itäisiä