Barokki päättää Elokuun urkuillat

Urkujen jalkio.

Elokuun urkuillat Kaarlelan kirkossa päättää tänä vuonna barokkimusiikki, jota Kokkolan suomalaisen seurakunnan kanttori Tuomo Viherjuuri välittää; barokkiajan sävellykset ovat olleet pääosassa konserttisarjan muissakin tilaisuuksissa.

Torstai-iltana keskiaikaisessa kirkossa kajahtaa pohjoissaksalaisen, tanskalaislähtöisen Dieterich Buxtehuden eräs klassikko: Preludi, fuuga ja ciacona. Se on raikas ja ryöpsähtelevä monikatkelmainen, jalkiosoololla alkava lyhyehkö taidonnäyte.
Buxtehuden ammattitaidosta vaikuttuneen keskisaksalaisen nuoren Johann Sebastian Bachin teoksista kuullaan konsertin kolmantena numerona Preludi ja fuuga h-molli sekä voimakasäänisten teosten väleissä kolme koraalialkusoittoa: Liebster Jesu, wir sind hier, Alle Menschen müssen sterben sekä Schmücke dich, o liebe Seele.

Konsertissa kuullaan myös kaksi pohjoisranskalaisen reimsiläisen, nuorena kuolleen Nicolas de Grignyn hymniteosta.
Hän ehti säveltää yhden kokonaisen urkukirjan, joka käsitti messu- ja hymniosat. Tässä konsertissa kuullaan hymniteoksista ensimmäinen, viisiosainen Veni Creator. Se pohjautuu keskiaikaiseen helluntaihymniin, joka on periytynyt virsikirjaamme numerolle 111. Virttä lauletaan suomeksi yhdessä jokaisen urkuosan välissä.
Konsertin päättää hymniosan viimeinen teos A solis ortus. Kyseinen hymni on myös keskiaikainen ja sitä ei ainakaan nykyisessä virsikirjassa ole. Viherjuuri aloittaa teoksen laulamalla hymniä keskiaikaiseen tapaan. Viimeisessä, neljännessä osassa on kaksi pitkää urkupistettä jalkiossa.

Elokuun urkuilta
to 26.8. klo 19