Konfirmaatiomessut alkavat

Konfirmaatiomessuihin on perinteisesti osallistunut iso joukko seurakuntalaisia. Nyt seurakunnissa on korona-ajan kokoontumisrajoituksista johtuen jouduttu rajaamaan kirkkoon tulevien määrää ja miettimään, miten ehtoollinen jaetaan.

Kokkolan suomalaisen seurakunnan konfirmaatiomessut alkavat heinäkuun viimeisenä sunnuntaina. Tuolloin noudatetaan voimassa olevia turvallisuusohjeita. Huomioidaan siis turvavälit, käsihygienia ja osallistujamäärien rajoitukset.

Kokkolan ja Kaarlelan kirkoissa istumapaikat on merkitty punaisilla sydämillä. Yhdellä paikalla voi istua samassa taloudessa asuvat perheenjäsenet. Nuoria on tässä vaiheessa kesää ohjeistettu, että kukin saa kutsua kahdeksan läheistä kirkkoon. Erityisesti Kokkolan kirkon konfirmaatiomessuihin voi osallistua lisäksi muitakin seurakuntalaisia kuin rippikoululaisten läheisiä. Kaarlelan kirkon tilanne konfirmaatiomessuissa on tiukempi, sanoo nuorisopastori Tatu Koutonen. Hän muistuttaa, että konfirmaatiomessuun voi osallistua myös etänä radion, nettiradion ja Facebookin välityksellä.

Korona-ajasta johtuen kummeja ei pyydetä siunaamaan nuoria. Kummit voivat olla sydämellä mukana omalta paikaltaan, kun seurakunnan työntekijät siunaavat nuoria. Ehtoollinen jaetaan kirkon etuosassa niin, että seurakuntalaiset ottavan sen vastaan seisten. Lisäksi käytännön syistä johtuen konfirmoitavia nuoria pyydetään keräämään etukäteen lista (nimi ja puhelinnumero) läheisistä, jotka osallistuvat konfirmaatiomessuun.
Kokkolan suomalaisen seurakunnan tulevien konfirmaatioiden käytännöistä tiedotetaan nuorten koteihin lähetettävissä kirjeissä.

Thu Jul 22 09:25:00 EEST 2021