Mietiskely- ja rukouspolulla tutustutaan Kokkolan historiaan

Haluaisitko katsella Kokkolaa uusin silmin ja ajatuksin mietiskely- ja rukouspolulla?

Sorapintaista kävelytietä reunustaa jykevät puut.

Onnellisia ne, jotka saavat voimansa sinusta,
ne, jotka kaipaavat pyhälle matkalle.
Kun he kulkevat vedettömässä laaksossa,
sinne puhkeaa virvoittava lähde ja sade antaa heille siunauksensa.
Psalmi 84: 6-7

Pyhiinvaellus ja mietiskely eri muodoissaan on lisääntynyt Suomessa. Tampereen seurakunnissa on luotu pyhiinvaellustampere.fi, jonka kautta saa tietoa Tampereen reiteistä, joita voi kävellä ja pyöräillä.  Oulun hiippakunnassa on monia hankkeita menossa, muun muassa pyhiinvaellusreitti Oulujoen varteen.
Kokkolan keskustaan on nyt tehty kaupungin 400-vuotisjuhlavuoteen liittyen oma kaupunkipyhiinvaellusreitti, jossa sovelletaan myös nykyajan älypuhelintekniikkaa.

Kristityn elämää on kuvattu matkana, tiellä kulkemisena, vaeltamisena.
Kokkolan mietiskely- ja rukouspolulla voi kävellen tutustua Kokkolan historiaan liittyviin paikkoihin ja henkilöihin. Voi pysähtyä ja peilata, mitä mietiskely- ja rukouspolun paikat ja tekstit nostavat itsessä esiin, mikä puhuttelee.

Sunnuntaina Kokkolan seurakuntakeskuksen Mikael-salissa kerrotaan lisää mietiskely- ja rukouspolusta, neuvotaan, miten mobiilisovellus voidaan ottaa käyttöön ja mennään yhdessä kiertämään mietiskely- ja rukouspolkua.
Tarvittaessa on käytettävissä myös paperiversioita reitistä. Sateella tehdään ”virtuaalireitti” Mikael-salissa.
Jos omistaa älypuhelimen, voi jo nyt ladata siihen maksuttoman Kokkola Stories mobiilisovelluksen, Google Playn tai App Storen kautta. Kohteiden kuvat ja tekstit avautuvat vasta paikan päällä puhelinsovelluksessa. Lähtöpaikka on Kokkolan kirkon edessä.

Mietiskely- ja rukouspolku löytyy myös Kokkolan suomalaisen seurakunnan nettisivujen etusivulta.
Polun ovat tuottaneet Kokkolan suomalainen seurakunta ja Centria ammattikorkeakoulu Oy. Reittiin kuuluu 10 kohdetta.

Opastettu Kokkolan mietiskely- ja rukouspolkuvaellus su 6.9. klo 14
starttaa Kokkolan seurakuntakeskuksen Mikael-salista