Musiikki syventää Markuksen evankeliumin sanojen merkitystä

Ensi viikon sunnuntaiiltana Kaarlelan kirkossa järjestetään ensimmäinen neljästä musiikkihartaudesta otsikolla Musiikkia ja Markuksen evankeliumia.

Illan ohjelmasta valtaosa on musiikkia. Noin puolen tunnin musisoinnin jälkeen hiljennytään Markuksen evankeliumin katkelmaan, jossa kerrotaan Jeesuksen toiminnan alkuvaiheista. Sanaa ei selitetä, vaan sitä voi jäädä mietiskelemään meditatiivisen musiikin soidessa lukemisen jälkeen. Lopuksi tilaa saavat iltavirret, joita toteutetaan laajennettuina improvisaatioina ja yhteislauluina.
Illan muusikkona on pianisti Matti Pohjoisaho. Hän soittaa muun muassa Johann Sebastian Bachin Partitan B-duurin sekä Maurice Ravellin ja Sergei Rachmaninovin musiikkia. Matti Pohjoisaho opiskelee parasta aikaa pianonsoittoa Centria-AMK:ssa opettajanaan Heini Kärkkäinen.

Markuksen evankeliumia lukee pitkän linjan ammattilainen, näyttelijä Silja Saarimaa. Kokkolan kaupunginteatterin näyttelijänä 1977-2011 toiminut Silja Saarimaa lukee Markuksen evankeliumitekstin vanhasta Raamatun käännöksestä.

Seuraava musiikkihartaus pidetään Kokkolan kirkossa elokuun 16. päivä sunnntaina. Silloin urkuja soittaa taitava kesäkanttori Teemu Suominen ja Markuksen Evankeliumia lukee Ritva Göös.

Musiikkihartaus
 su 19.7. klo 18