Toholammin seurakunta mukaan Kokkolan aluekeskusrekisteriin

Toholammin seurakunta liittyy Kokkolan aluekeskusrekisteriin 1. kesäkuuta. Sopimus asiasta allekirjoitettiin 15. toukokuuta.

Kirkkohallituksen täysistunto linjasi vuosi sitten joulukuussa, että kaikkien seurakuntien on kuuluttava johonkin alueelliseen keskusrekisteriin vuoden 2022 alussa. Kokkolan aluekeskusrekisteri perustetiin 2017 vastaamaan Oulun hiippakunnan eteläisen osan tarpeeseen.

Aluekeskusrekisterin kustannukset jaetaan seurakuntien jäsenmäärän mukaan. Toholammin seurakaunnan lisäksi Kokkolan aluekeskusrekisteriin kuuluvat Kokkolan suomalainen seurakunta, Kokkolan ruotsalainen seurakunta, Kaustisen ja Ullavan seurakunta sekä Kälviän, Lohtajan ja Halsuan seurakunnat.

Kokkolan aluekeskusrekisterissä voidaan laatia valtakunnallisia virkatodistuksia. Lisäksi järjestelmästä löytyvät kirkonkirjat digitoituna vuodesta 1860 alkaen. Ainoastaan Karjalan luovutettujen alueiden kirkonkirjoista laadittavat virkatodistukset hoidetaan Mikkelin maakunta-arkistossa.

Aluekeskusrekisteri hoitaa myös kirkon jäsenyyteen liittyvää jäsenkirjanpitoa eli henkilön muutto- ja perhesuhdetietojen oikeellisuuden tarkistamistamista. Myös rekisteröinnit kirkollisista toimituksista, kuten kaste, konfirmaatio, avioliittoon vihkiminen sekä avioliiton esteiden tutkinta kuuluvat aluekeskusrekisterin toimintaan.

2020-05-18 13:06:00.0