Sielunhoivakasseista apua hengellisen elämän hoitamiseen

Diakoniatyöntekijät ovat täyttäneet hoivakassit hengellisellä ravinnolla. Kuva vuoden 2018 Diakoniapäivästä. Kuvat: Mari Hautamäki/Taina Lamminen

Pitkään on yritetty jaksaa ja ymmärtää poikkeusolotilannetta, kun se on kuitenkin niin yhdessä koettu. Moni kantaa ahdistusta omassa yksinäisyydessään, eivätkä kaikki erilaisista rajoituksista kärsivät voi ymmärtää, mistä tässä kaikessa on kysymys.” Näin sanoo Kokkolan suomalaisen seurakunnan johtava diakoniatyöntekijä Camilla Honkala.

Seurakunnan diakonia-arjessa yksi merkittävä ikäihmisten kohtaamispaikka normaalioloissa on ollut palvelutalohartaus. Pandemia-aikana seurakunnan työntekijät tai vapaaehtoiset eivät ole voineet vierailla palvelutaloissa, kehitysvammaisten ja mielenterveyskuntoutujien asumisyksiköissä tai työtoimintapaikoissa pitämässä hartauksia.
Poikkeusoloissakin palvelutaloissa arki kuitenkin pyörii ja elämä rullaa eteenpäin.

- Jokainen palvelutalon asukas täyttää vuorollaan vuosia, aina joku sairastaa tai elää elämän loppuvaihetta. Tähän tarpeeseen seurakunnan diakoniatyöntekijät ovat koonneet sielunhoivakasseja ja tarjonneet niitä palvelutalojen sekä mielenterveys- ja kehitysvammayksiköiden käyttöön, Honkala kertoo.

Sielunhoivakasseja palvelutaloihin ja asumisyksiköihin

- Olemme laminoineet eriaiheisia rukouskortteja, muun muassa rukouskortit syntymäpäivän rukoushetkeen, rukoushetkeen sairaan luona, rukoushetkeen kuolevan luona, saattohartauteen sekä iltarukouksia- ja virsiä, Honkala lisää. Hän toivoo, että seurakunta voisi edelleen palvella ihmisiä elämän merkittävissä hetkissä.

- Mutta esimerkiksi eristyksestä johtuen henkilökunta tai omaiset voivat käyttää sielunhoivakasseja.
Pandemian rajoitusaikana diakoniatyöntekijät pyrkivät yhteyteen niillä keinoilla, jotka ovat mahdollisia.

- Toivomme, että työmme kautta kärsivä ja lohtua kaipaava ihminen saisi kokemuksen, että Jumala rakastaa, kuulee rukouksemme ja on läsnä arjessamme, vaikka maailma järkkyisi ympärillä, Camilla Honkala sanoo.

2020-05-13 09:01:00.0