Kirkko siunataan käyttöön

Kaksikielisessä piispanmessussa Oulun hiippakunnan piispa Jukka Keskitalo siunaa Kokkolan kirkon uudelleen käyttöön

Piispa Jukka Keskitalo seisoo kirkkosalissa tummat piispanvaatteet päällä.

Oulun hiippakunnan piispa Jukka Keskitalo siunaan Kokkolan kirkon uudelleen käyttöön sunnuntaina kello 10 alkavassa kaksikielisessä piispanmessussa. Kuva: Sanna Krook

Kokkolan kirkko otetaan uudelleen käyttöön piispanmessussa 17. maaliskuuta kello 10. Oulun hiippakunnan piispa Jukka Keskitalo siunaa kirkon uudelleen kirkossa tehtyjen korjaus- ja muutosten jälkeen.
- Kokkolan suomalainen ja ruotsalainen seurakunta saavat pääkirkkonsa jälleen käyttöön lyhyen remonttivaiheen jälkeen, toiminnallisuudeltaan päivitettynä. Kokkolan kirkko on puhdaslinjainen 60-luvun kirkko, joka uudistusten jälkeen palvelee entistä paremmin seurakuntalaisten kotina. On hienoa, että Kokkolan seurakuntayhtymä pitää huolta tärkeistä rakennuksistaan kuten kirkoista, piispa Keskitalo toteaa.

Tammikuun lopussa valmistuneessa remontissa uusittiin erityisesti kirkon tekniikka vastaamaan nykypäivän vaatimuksia sekä parannettiin kirkon toiminnallisuutta sekä esteettömyytä.
- Olemme Kokkolan seurakunnissa odottaneet jo kovasti remontin valmistumista. Ykspihlajan kirkko on ollut seurakuntamme korvaavana kirkkona. Sekin on mukava, läheinen ja intiimi kirkko, mutta kyllä ihmiset silti ovat hyvillä mielin palaamassa uusittuun pääkirkkoon. Tämä heijastuu sekä työntekijöistä ja seurakuntalaisista. Valmistelemme yhdessä ilolla tulevaa juhlaa, Kokkolan suomalaisen seurakunnan kirkkoherra Jouni Sirviö kertoo.
Kaksikielisen juhlamessun toimittaa piispa Keskitalo. Avustavina pappeina toimivat Jouni Sirviö ja Per Stenberg. Kanttoreina ovat Ritva Göös (urkuri), Martti Laitinen, Tuula Pihlajaharju, Janne Salmela, Johan Sten ja Tuomo Viherjuuri. Musiikissa avustaa kanttorikuoro Martti Laitisen johdolla, solisteinaan Minna-Leena Lahti, sopraano ja Sampo-Elias Asikainen, baritoni. Kirkon pyhittämisessä avustavat Emilia Teerikangas, Torbjörn Sandell, Benita Haals ja Jouko Kuismin.

Teksti: Pekka Mustakallio

Kaksikielinen piispanmessu Kokkolan kirkossa su 17.3. klo 10.

Thu Mar 14 08:23:00 EET 2024