Tervetuloa kirkkoon!

Ensimmäiset messut remontoidussa Kokkolan kirkossa vietetään sunnuntaina 18. helmikuuta.

Jouni Sirviö ja Per Stenberg seisovat Kokkolan kirkkosalin ovella vierekkäin.

Kokkolan suomalaisen seurakunnan kirkkoherra Jouni Sirviö (vas.) ja Kokkolan ruotsalaisen seurakunnan kirkkoherra Per Stenberg toivottavat kaikki tervetulleeksi remontoituun Kokkolan kirkkoon.

Kokkolan kirkon korjaus- ja muutostyöt alkavat olla valmiina ja ensimmäiset messut remontoidussa kirkossa vietetään sunnuntaina helmikuun 18. päivä. Kokkolan suomalaisen seurakunnan kirkkoherra Jouni Sirviö kertoo saaneensa kuulla niin seurakuntalaisilta kuin seurakunnan työntekijöiltäkin, että kirkkoa on ollut jo ikävä.
- Uskon, että kirkon uudistunut tekniikka ja tilamuutokset tukevat sitä, mitä varten kirkko on: Jumalan läsnäolossa viipymistä. Tervetuloa – kotikirkko kutsuu, Sirviö kehottaa.

Elokuusta 2023 lähtien Kokkolan suomalaisen seurakunnan messuja on vietetty Ykspihlajan kirkossa, jonne on päässyt keskustasta kirkkokyydillä. Kirkkokyydit Ykspihlajaan jatkuvat vielä ensi sunnuntaina 11. helmikuuta. Kokkolan ruotsalaisen seurakunnan jumalanpalvelukset on pidetty remontin ajan pääosin Kokkolan seurakuntakeskuksen Mikael-salissa.
- Vaikka se on kooltaan hyvä pienemmälle porukalle, niin kyllä meidänkin seurakuntalaiset ja työntekijät ovat kaivanneet kirkkoa, Per Stenberg sanoo.
- Toiveessa on, että kirkon uudistunut äänentoisto olisikin entistä parempi ja helppokäyttöisempi, hän jatkaa.

Kokkolan kirkon remontissa on käyty rakennus läpi lattiasta kattoon. Kirkon rakennusosia ja vanhentunutta talotekniikkaa on kunnostettu ja huopakatot sekä alkuperäiset teräsikkunat on uusittu. Aula- ja wc-tilat ovat uudet ja esteettömät, ja pääsisäänkäynnin yhteyteen on rakennettu esteetön tuulikaappi. Sakastisiipi on rakennettu toimivammaksi kokonaisuudeksi. Uutta on myös sivulehterin alapuolelle rakennettu monikäyttöalue ja täysin uusittu lastentila keittokomerolla varustettuna.

Kirkkosalin valaistus ja äänentoistojärjestelmä sekä kirkonkellojen ohjausjärjestelmä ja soittovasarat on uusittu, väestönsuoja kunnostettu ja valurautaiset sade- ja jätevesiviemärit sukitettu.
- Moni remontissa toteutettu asia ei näy päälle päin, vaikka näkyviäkin muutoksia on. Kirkko on nyt entistä monipuolisempi, toimivampi, esteettömämpi ja turvallisempi, kiinteistöpäällikkö Veli-Matti Raappana kiittelee.

Kokkolan kirkon käyttöönottomessua vietetään Marianpäivänä 17.3., jolloin kaksikielisessä piispanmessussa mukana on Oulun hiippakunnan piispa Jukka Keskitalo. Seuraavana pyhänä 24. maaliskuuta Kokkolan suomalaisen seurakunnan perhemessu radioidaan Yle Radio 1:llä kello 10. Ensimmäinen remontoidussa kirkossa pidettävä tilaisuus on jo tulevana lauantaina 10. helmikuuta kello 18 kun Talviharmonikka 2024 -avajaiskonsertissa kuullaan Martín Palmerin Tangomessu Guardia Nuevan ja Keski-Pohjanmaan Kamarikuoron esittämänä.

Teksti ja kuva: Mari Hautamäki

Messu su 18.2. klo 10 Kokkolan kirkossa, toimittaa Jorma Harju, saarna Emilia Teerikangas, avustajina Centria AMK:n yhteisöpedagogiopiskelijoita, Kantorei-kuoro, kanttorina Ritva Göös.

2024-02-07 10:44:00.0