Utsjoen seurakunta voitti Oulun hiippakunnan Yhteisvastuukeräys-kilpailun

Utsjoen seurakunnan keräystulos vuonna 2023 oli 13,4 euroa jokaista seurakunnan jäsentä kohti.

Jukka Keskitalo kolmen muun henkilön kanssa lavalla.

Piispa Jukka Keskitalo mukana YV-nuortenillassa Oulun kauppakeskus Valkeassa 1.9.2023. Kuvaaja Pekka Mustakallio.

Utsjoen seurakunta on voittanut Oulun hiippakunnan seurakunnillensa julistaman leikkimielisen Yhteisvastuukeräys-kilpailun. Kilpailussa palkittiin suhteellisesti eniten keräystuottoaan vuonna 2023 kasvattanut seurakunta edelliseen keräysvuoteen verrattuna. Utsjoen seurakunnan keräystulos vuonna 2023 oli 11 099 euroa. Vuoden 2022 tulos Utsjoella oli 831 euroa, joten nousua keräystuottoon tuli 1236 prosenttia. Utsjoen seurakunnan saavuttama keräystulos on todella merkittävä, sillä se tarkoittaa, että tulos oli nyt 13,4 euroa jokaista seurakunnan jäsentä kohti. Palkinnoksi Utsjoen seurakunta saa 3000 euroa käytettäväksi seurakunnan diakoniatyöhön.

Kilpailun kärjessä oli muitakin kovasti keräystulosta kasvattaneita seurakuntia. Toiseksi tuli Inarin seurakunta, joka nosti keräystulostansa 911 prosenttia 7837 euroon. Kolmanneksi tullut Haapaveden seurakunta kasvatti keräystulostaan 394 prosenttia 11 006 euroon. Myös Lumijoen, Toholammin ja Simon seurakunnissa päästiin yli 300 prosentin kasvulukemiin keräystuotoissa.

– Utsjoen seurakunnan Yhteisvastuukeräys-tulos tehtiin yhteistyöllä. Kisaan tuli intoa suuresta palkintosummasta, sillä 3000 euroa on meille mahdottoman iso raha, Utsjoen seurakunnan diakoniatyöntekijä ja keräyspäällikkö Riikkaliisa Joentausta kertoo.

– Sain kehittää ja uudistaa keräystapaa kuluneena vuonna vapaasti. Täällä Utsjoella kaikki ideat otettiin mieluusti vastaan ja niitä vielä kehiteltiin yhdessä. Millekään ei heti sanottu että ei käy. Rahat kerättiin lopulta pienistä puroista. Oli bingoiltoja joka kylällä, arpajaisia, Yhteisvastuu-konsertti sekä Yhteisvastuu-hiihto. Teimme iltapaloja muihinkin konsertteihin. Olimme paikalla myös kylän tapahtumissa ja markkinoilla, aina tietysti arvat mukana, Joentausta jatkaa.

Oulun hiippakunnan piispa Jukka Keskitalo käynnisti kilpailun hiippakuntansa seurakuntien kesken tasan vuosi sitten. Kilpailulla hän halusi rohkaista hiippakuntansa seurakuntia näyttämään esimerkkiä, kuinka keräystulos saadaan nousemaan.

– Onnittelen Utsjoen seurakuntaa aivan huikeasta keräystuloksesta. Samoin muita keräystulosta nostaneita seurakuntia. Saamme olla ylpeitä koko hiippakunnan tuloksesta, Keskitalo sanoo.

Piispa Keskitalo toimi vuonna 2023 valtakunnallisen Yhteisvastuukeräyksen vastuupiispana. Kilpailulla näyttää olleen merkitystä, sillä kaikkien Oulun hiippakunnan yhteenlaskettu keräystulos nousi 36 prosentilla edellisestä vuodesta, ollen nyt 405 375 euroa.

Viime vuoden Yhteisvastuukeräyksellä kerättiin varoja nuorten väkivallan ja konfliktien ratkaisuun ja ennaltaehkäisyyn teemalla ”Nuoret väkivaltaisessa maailmassa”. Keräystulos koko maassa nousi 2 664 846 euroon. Tulos kasvoi yli 20 prosenttia vuodesta 2022, mikä on suurin kasvu kymmeneen vuoteen. Yhteisvastuukeräyksen 2023 suojelijana toimi tasavallan presidentti Sauli Niinistö. Tulos on alustava ja tilintarkastamaton.

Vuoden 2024 Yhteisvastuukeräys avataan tulevana sunnuntaina 4.2. ja sen teemana on nuorten elämänhallinnan ja mahdollisuuksien paraneminen.

Teksti: Oulun hiippakunta

Fri Feb 02 13:55:00 EET 2024