Klassikko tulee Kokkolaan

Uusi sukupolvi innostui Suomalaisesta messusta

Valkia-ryhmä soittimiensa kanssa viljapellossa.

Suomalainen messu tulee taas Kokkolaan. Sunnuntai-iltapäivällä Kaarlelan kirkossa koetaan säveltäjä Lasse Heikkilän teos, jossa lauluosuudet hoitaa Kokkolan suomalaisen seurakunnan kanttori Tuomo Viherjuuren kokoama projektikuoro. Konsertin järjestää Kokkolan suomalainen seurakunta.
Säveltäjä Lasse Heikkilä sai millenniumin kynnyksellä valmiiksi isänmaallisen sävelteoksen Suomalainen messu. Tuolloin sitä esittämään perustettu Valkia-ryhmä urakoi lähes neljänsadan esityksen kiertueen, joka päättyi Suomi100-juhlavuonna Japaniin.

Nyt klassikkona pidetty teos kiinnostaa jo seuraavaa sukupolvea.
 - Huomasin, että Spotify-palvelussa Suomalaisen messun kuuntelukerrat alkoivat alkuvuodesta lisääntyä ja heinäkuusta alkaen ne ovat siitä vielä tuplaantuneet. Vuodessa kuunteluja on kertynyt yli 73 000, Heikkilä ihmettelee ja arvelee syyksi muuttunutta maailmantilannetta, joka nostaa isänmaallisuutta.

Säveltäjä Heikkilän ympärille on kerääntynyt nuori soittajisto, joka käyttää nimeä Valkia Pelimannit ja valmistautuu useisiin esityksiin teoksen 25-vuotiskiertueelle.
Yksikään soittajista ei ollut syntynyt ennen messun valmistumista.
- Kuuntelin lapsena Suomalaisen messun säveliä ja opettelin soittamaan niitä. Yksi niistä oli Parempien päivien polkka, jolla voitin aikoinaan Hopeinen harmonikka -kilpailun. Nyt on mahtavaa olla bändissä esittämässä koko teosta, iloitsee Sonja Lampinen, joka voitti myöhemmin myös Kultainen harmonikka -kilpailun.

Valkia pelimanneissa soittaa myös kokkolalainen, ihmelapseksikin joskus luokiteltu viulisti Jalo Alvaro Pulkkinen.
 - Suomalaisessa messussa kiteytyy sanoin ja sävelin suomalaisuuden ydin, hän tiivistää.

Suomalainen messu
su 26.11. klo 14 Kaarlelan kirkossa