Monitahoinen Jumalan kuva

Seksuaalisuuden ja sukupuolen moninaisuus Raamatun tulkinnassa

Teksti: Ville Mäkipelto

Raamattu on kirkoissa pyhä kirjoitusten kokoelma, jonka uskotaan todistavan Jumalan teoista ja tahdosta ihmiskunnan historiassa.
Kristinuskossa Raamattua tulkitaan usein tarjoamaan jumalallista tukea heteronormatiiviselle ihmiskäsitykselle, jossa ei ole tilaa moninaisuudelle.

Kokkolan suomalaisen seurakunnan järjestämissä Meille meistä -keskusteluillloissa puhutaan seksuaali- ja sukupuolielämään liittyvistä asioista Raamatun, perheen ja seurakunnan näkökulmista.
Keskusteluissa ovat mukana muun muassa teologian tohtori Ville Mäkipelto, perhe- ja paripsykoterapeutti Reetta Mourujärvi, Keski-Pohjanmaan perheasiain neuvottelukeskuksen johtaja Seppo Viljamaa, Patrick Tiainen, Martti T. Nykänen sekä Kokkolan suomalaisen seurakunnan kappalainen Sari Kontinen-Koski.
Ensi viikon keskiviikkona luennollaan aloittava  Ville Mäkipelto haastaa tällaisen tulkinnan ja perustelee, miksi Raamatun voi ottaa vakavasti ja samalla uskoa, että kristinuskossa on tilaa ihmisyyteen kuuluvalle seksuaalisuuden ja sukupuolen moninaisuudelle.

Ville Mäkipelto.Ville Mäkipelto on teologian tohtori ja psykologi, jonka suositulla YouTube-kanavalla on yli 180 000 seuraajaa.
Hänen tieteellinen tutkimustyönsä on keskittynyt Vanhan testamentin tekstihistoriaan. Mäkipellon ja Paavo Huotarin kirjoittama uutuuskirja Sensuroitu: Raamatun muutosten vaiettu historia (Otava, 2023) on herättänyt laajasti keskustelua Raamatun käytöstä kirkossa ja yhteiskunnassa.

Meille meistä -keskusteluillat
Kokkolan seurakuntakeskuksen Yläsalissa
e 27.9., to 26.10. ja ke 29.11. klo 18.
Vapaa pääsy.

2023-09-15 11:49:00.0