Diakonian juhlapäivänä palkittiin toivon lähettiläitä

Kokkolan suomalaisen seurakunnan johtava diakoniatyöntekijä Camilla Honkala sekä diakoniatyöntekijät Taina Lamminen ja Aila Viiperi saivat kultaiset Pro diaconia -ansiomitalit.

Kolme naista seisovat vierekkäin.

Taina Lamminen (vas.), Aila Viiperi ja Camilla Honkala palkittiin Diakonian viran päivänä kultaisiilla Pro diaconia -ansiomitaleilla.

Kokkolan suomalaisen seurakunnan johtava diakoniatyöntekijä Camilla Honkala sekä diakoniatyöntekijät Taina Lamminen ja Aila Viiperi palkittiin kultaisilla Pro diaconia -ansiomitaleilla.

Diakoniatyöntekijöiden Liitto palkitsee vuosittain Diakonian viran päivänä eli D-dayna 1. syyskuuta ansioituneita työntekijöitä diakonisesta toiminnastaan tai työstä diakoniatyön hyväksi. Aila Viiperille päivä oli mieleenpainuvan merkityksellinen siksikin, että hän jäi elokuun lopussa vuosilomalle ja loman jälkeen eläkkeelle 1. joulukuuta alkaen.

Diakonian viran päivänä Pro diaconia-ansiomitaleja myönnettiin laajalle joukolle diakonian toimijoita. Korkein huomionosoitus, Pro diaconia-ansioristi, myönnettiin diakonissa Riitta Hiedanpäälle. Hiedanpää toimi 37 vuotta Diakoniatyöntekijöiden Liiton toiminnanjohtajana.

Kerran vuodessa myönnettävän kultaisen ansiomitalin saivat kaksitoista diakonian toimijaa eri puolilta Suomea. Ansiomerkit tullaan luovuttamaan saajilleen asiaankuuluvassa tilaisuudessa syksyn aikana.

Kultaisen Pro diaconia-ansiomitalin saivat:
Honkala Camilla, johtava diakoniatyöntekijä, Kokkola
Koivisto Hannele, johtava diakoniatyöntekijä, Nokia
Lamminen Taina, diakoni, Kokkola
Latvala Eira, johtava diakoniatyöntekijä, Riihimäki
Laukkonen Kirsi, lehtori, diakonissa, Oulu
Merivuori Liisa, diakonissa, Helsinki
Nurminen Eeva, diakonissa, Vantaa
Sahamies Leena, diakonissa, Kouvola
Suonsivu Terhi, diakonissa, Vantaa
Torniainen Ulla, diakonissa, Kouvola
Tuura Ulla-Maija, diakonissa, Helsinki
Viiperi Aila, diakonissa, Kokkola

Pro diaconia -ansiomitaleilla voidaan huomioida seurakuntien, kirkon, kristillisten järjestöjen tai vastaavien toimijoiden työntekijöitä heidän diakonisesta toiminnastaan tai työstä diakoniatyön ja diakoniatyöntekijöiden hyväksi. Mitalin säännöt edellyttävät saajaltaan pitkäaikaista ja aktiivista toimintaa diakonian saralla sekä huomattavaa ansioituneisuutta tehtävässään.

Ansioristi ja kultaisia ansiomitaleja myönnetään vain kerran vuodessa diakonian viran päivänä, hopeisia ja pronssisia ansiomitaleja voidaan myöntää muulloinkin. Tehtyjen esitysten pohjalta mitalit myöntää Diakoniatyöntekijöiden Liiton hallitus. Esityksen ansiomitalin myöntämiseksi voi tehdä esimerkiksi seurakunta, hiippakunta, kirkkohallitus, diakoniajärjestö tai muu vastaava toimija.

2023-09-04 09:10:00.0