Bachin kuolematon klassikko

Pianotaiteilija Hannu Alasaarela sytyttää teoksen henkiin

Hannu Alasaarela.

Teksti: Ritva Göös

Oululaislähtöinen pianotaiteilija Hannu Alasaarela soittaa ensi torstain konsertissaan Johan Sebastian Bachin Goldberg-muunnelmat. Teos on kuolematon klassikko, barokin ajan laajin klaveeriteos, jonka pianisti Glenn Gould nosti lähes myyttiseen asemaan kuuluisalla levytyksellään vuodelta 1955.
Unenomaisen aarian aloittama ja päättämä teos on kuin luuppi, jonka pariin haluaa palata aina uudelleen. Se onkin eräänlainen barokin ajan tyylien aarreaitta: täynnä virtuoottista säihkettä, insinöörimäistä kekseliäisyyttä ja laulavaa unelmointia - sekä tietysti barokinomaista tanssillisuutta.

Tuorein levytys tästä klassikosta löytyy Suomesta, kun keväällä 2023 Alba Records julkaisi teoksesta Alasaarelan version. Levy on saanut runsaasti kiitosta mediassa; muun muassa Helsingin Sanomat antoi sille harvinaiset viisi tähteä.

Hannu Alasaarelan
polku pianotaiteilijaksi ei ole ollut aivan tavallinen. Hänen ensimmäiset vuotensa pianon ääressä kuluivat soitinta itsenäisesti tutkien ja improvisoiden. Omia pieniä sävellyksiäkin kertyi pöytälaatikkoon.
Epätavallisella kasvualustalla oli oma vaikutuksensa, sillä myöhemmin hänen soittoaan on kiitelty siitä, että ”hänen soittonsa ei ole samanlaista kuin muiden, eikä se edusta mitään traditionaalista koulukuntaa” (Yle 31.8.2017).
Oulunsalon taidekoulusta ja Sibelius-Akatemiasta valmistunut Alasaarela on saanut työlleen näkyvyyttä useissa pianokilpailuissa, kuten vuoden 2017 kansainvälisessä Maj Lind -pianokilpailussa, jossa hän edusti Suomea finaalissa ainoana eurooppalaisena pianistina.
Nyt Hannu Alasaarela tuo tämän lähes 300-vuotisen musiikkiteoksen elävänä ja hengittävänä Kaarlelan kirkkoon.

Hannu Alasaarelan pianokonsertti Kaarlelan kirkossa
to 7.9. klo 19.