Katon kunnostus jatkuu

Kaarlelan kirkon kuivimmat paanut saavat uusintakäsittelyn

Taket tjäras.

Kaarlelan keskiaikaisen kivikirkon paanukaton tervausurakka jatkuu. Kellotornin katolla oleva puukaide uusitaan restauroijan verstaalla ja katon kuivimmat osat tervataan toistamiseen. Lisätyöt toteutetaan syyskuun alkupuolella.

Teksti: Veli-Matti Raappana

Kaarlelan kirkon paanukaton urakkasopimuksen mukainen tervaustyö on saatu valmiiksi, mutta lisätyöt kirkon katolla jatkuvat.
Tervaustyön aikana havaittiin paanukaton etelälappeiden olevan hyvin kuivia, ja noin 700 neliön alalle on päätetty tilata samalta urakoitsijalta uusintatervaus. Tervausurakoitsijana toimii Etelä-Savon Perinnetervaus Oy Ab Helsingistä.

Tervaustyön aikana havaittiin myös kellotornin katolla olevan puukaiteen heikko ja jopa vaarallinen kunto. Puukaide on varotoimena irrotettu ja siitä tehdään täydellinen vastine. Restaurointityön toteuttaa kokkolalainen Ratora Oy.
Alemman kattolappeen puukaiteita ei ole tarpeen uusia. Niiden kunnostukseen riittää puhdistus ja tervaus.
Myös useita kymmeniä huonokuntoisia kattopaanuja on urakan aikana uusittu. Tämä uusimistyö jatkuu edelleen.

Tervaus Kaarlelan kirkon katolla jatkuu syyskuun alkupuoliskolle. Lisätöitä tehdään viikoilla 36 ja 37 kun väliaikaiset valumakourut ja nostokalusto ovat vielä paikallaan.
Uusien kaiteiden asennus ja valumakourujen poisto tehdään syys-lokakuun taitteessa.

Kaarlelan kirkko ei ole ollut pois käytöstä tervausurakan aikana. Tilaisuuksien ja toimitusten aikana huoltotöitä ei ole tehty.
Esimerkiksi huomenna torstaina Elokuun urkuilta soi kirkossa kello  19, kun Tea Polso ja Ritva Göös konsertoivat.
Myös syyskuun ensimmäisen sunnuntain messut järjestetään kirkossa normaalisti.
Kokkolan ruotsalaisen seurakunnan messu on Kaarlelan kirkossa kello 10 ja Kokkolan suomalaisen seurakunnan konfirmaatiomessut kello 13 ja kello 15.
Poikkeuksena on syyskuun ensimmäinen perjantai, jolloin kirkkoon ei oteta siunauksia tai vihkimisiä.

2023-08-29 14:30:00.0