Tervaus tuo pitkää ikää

Keskiaikaisen Kaarlelan kirkon paanukate saa uuden pinnan

Kirkon paanukattoa ja kirkontornin puukaiteet.

Keskiaikaisen Kaarlelan kivikirkon nykyiset paanut ovat kahden eri vuosikymmenen tuotoksia. Vanhimmat lappeet ovat valmistuneet vuonna 1886 ja uudemmat vuonna 1978. Kuluvalla viikolla paanukate tervataan. Säännöllinen tervaus tuo katteelle pitkää ikää. Kuva: Veli-Matti Raappana

Kaarlelan kirkon paanukate tervataan kuluvalla viikolla. Tervausurakka alkoi valumakourujen asennuksella maanantaina 14. elokuuta, ja urakan on määrä valmistua ensi viikon torstaina 24. elokuuta mennessä.

Tervaustyön yhteydessä uusitaan myös haljenneita kattopaanuja. Lisäksi kirkontornin vesikaton huonokuntoiset puukaiteet ovat uusimisen tarpeessa. Kattopaanutuksen alla on kauttaaltaan ehjä tuohitus.

Keskiaikaisen kivikirkon nykyiset paanut ovat kahden eri vuosikymmenen tuotoksia. Vanhimmat lappeet ovat valmistuneet vuonna 1886 ja uudemmat vuonna 1978. Säännöllisesti tervattuna paanukatto on pitkäikäinen katemateriaali.

Tervausurakan aikana kirkon käyttöä rajoitettu.

Viikonlopulle 19.8.–20.8. suunnitellut tilaisuudet järjestetään kuitenkin normaalisti.

Myös Kokkolan ruotsalaisen seurakunnan sunnuntaimessu pidetään Kaarlelan kirkossa suunnitellusti kello 10 alkaen.

Samoin Kokkolan suomalaisen seurakunnan konfirmaatiomessu järjestetään kirkossa sunnuntaina 20.8. kello 13 alkaen.

Tervaustyön vaatimat väliaikaiset valumakourut poistetaan rakennuksen ympäriltä vasta myöhemmin syksyllä.

Tervausurakoitsijana toimii Etelä-Savon Perinnetervaus Oy Ab Helsingistä. Investointihankkeen kokonaiskustannusarvio on 70 000 euroa.

Tue Aug 15 15:14:00 EEST 2023