Bach vierailee Pihlajassa

Pidetty ja toivottu Kokkolan suomalaisen seurakunnan kanttoreiden konsertti Bach Pihlajassa tulee taas.

Ykspihlajan kirkko.Ohjelmassa on kirkkomusiikin järkälemäisen nimen Johann Sebastian Bachin häikäiseviä urkuteoksia sekä vokaalimusiikkia Ykspihlajan kirkon upeassa akustiikassa.

Kokkolan suomalaisen seurakunnan kanttoreiden Ritva Göösin, Janne Salmelan ja Teemu Suomisen lisäksi konsertissa esiintyvät Kaustisen ja Ullavan seurakunnan juuri valittu kanttori Heli Huuki sekä Kokkolan ruotsalaisen seurakunnan kanttori Martti Laitinen.

Bach oli barokin ja samalla koko taidemusiikin historian merkittävimpiä säveltäjiä. Hän sävelsi kaikkia aikansa teostyyppejä oopperaa lukuunottamatta. Bachin tuotanto on erittäin laaja, hänen teoksikseen lasketaan yli tuhat sävellystä. Bachin urkumusiikille tunnusomaista on muun muassa virtuoosinen, tasaveroinen sormioiden ja jalkion käyttö. Monet teoksista vaativat erittäin hyvää soittotaitoa. Kanttorinvirkansa luonteen mukaisesti Bach sävelsi myös runsaasti harmonisesti ja melodisesti taitavaa koraalimusiikkia, joka keskittyy vähemmän virtuoosisuuteen ja enemmän henkistyneeseen sanomaan ja samalla käytännölliseen jumalanpalveluskäyttöön.

Bach Pihlajassa to 17.8. klo 19 Ykspihlajan kirkossa

Teksti: Janne Salmela