Urkukonserttisarja käyntiin de Grignyn ja Bachin sävelin

Elokuun urkuillat alkavat Nicolas de Grignyn ja J. S. Bachin musiikilla.

Tuomo Viherjuuri istuu urun äärellä tumma puku päällään.

Tuomo Viherjuuri

Torstai-iltana alkaa Kaarlelan kirkossa neljän konsertin sarja, joissa kahdessa käytetään kirkon urkujen lisäksi pianoa (10.8.) ja cembaloa (31.8.).

Avauskonsertissa Tuomo Viherjuuri soittaa J. S. Bachin Preludin ja fuugan Es-duuri lisäksi klassista ja värikästä ranskalaista musiikkia. 31-vuotiaana kuollut Nicolas de Grigny ehti säveltää laajan urkukirjan, jonka viidestä hymnistä ovat huomenna mukana ensimmäinen, toinen ja viides. Kirja sisältää lisäksi messumusiikkia.

Veni Creator on suurissa juhlissa käytetty helluntaihymni, meidänkin tuntemamme virsi 111 ja se lienee de Grignyn teoksista esitetyin. Pange lingua on ehtoollisaiheinen ja A solis ortus liittyy Jeesuksen syntymään. Bachin Preludi Es-duuri aloittaa upeasti kokoelman Clavierübung III ja samaan sävellajiin sävelletty kolmoisfuuga päättää sen juhlavasti. Konserttiin sisältyy myös barokkityyliä imitoiva urkuimprovisaatio.

Elokuun urkuilta to 3.8. klo 19 Kaarlelan kirkossa, Tuomo Viherjuuri, urut. Vapaaehtoinen ohjelmamaksu.

2023-08-02 10:29:26.0