Kokkolan kirkon remontti siirtää toiminnan muihin tiloihin

Jumalanpalvelukset pidetään pääasiassa Ykspihlajan kirkossa

Ykspihlajan kirkon sali.

Ykspihlajan kirkon avarassa kirkkosalissa on kaikkiaan 350 istumapaikkaa. Kirkkosalissa on piano ja Kangasalan urkutehtaan rakentamat 14-äänikertaiset urut. Salin kiitelty akustiikka palvelee parhaiten laulajia ja jousisoittajia erilaisissa konserteissa.

Kokkolan kirkon korjaus- ja muutostyöhanke käynnistyy viimein elokuussa. Arkkitehti Aarne Nuortilan suunnittelema ja vuonna 1961 valmistunut kirkko on edellisen kerran ollut laajemmassa remontissa vuonna 2001.

Rakennustöiden on määrä alkaa elokuun alusta ja valmistua kokonaisuudessaan 31.1.2024 mennessä. Kirkko on koko remontin ajan pois käytöstä. Tämä tarkoittaa, että toiminta siirtyy muihin tiloihin.

Kokkolan suomalaisen seurakunnan pyhäpäivien kello 10 alkavat messut sekä perjantai-illan messut pidetään paria poikkeusta lukuunottamatta Yksipihlajan kirkossa. Pyhäinpäivänä 4. marraskuuta ja loppiaisena 6. tammikuuta aamumessut  pidetään Kaarlelan kirkossa kello 12.

Kirkkokyydit  järjestetään Ykspihlajan kirkon aamumessuihin. Reitti kulkee Kokkolan kirkon edestä Mesilän ja Koivuhaan kautta Ykspihlajaan. Meno-paluumatkan hinta on 5 euroa, ja se maksetaan kuljettajalle. Taksikyytiin ei tarvitse ilmoittautua etukäteen.

Ykspihlajan kirkko sijaitsee Ykspihlajan kaupunginosassa keskeisellä paikalla. Rakennus on arkkitehti Aarne Nuortilan suunnittelema, ja se on vihitty käyttöön vuonna 1968.
Kirkkosalin lisäksi kiinteistössä on seurakuntasali, kerhotiloja ja vuokra-asuntoja. Kaikki tilat on vuonna 2009 remontoitu nykyaikaisiksi ja saavutettavuusvaatimukset mahdollisimman hyvin huomioiden.

Voit tutustua Ykspihlajan kirkon esittelyvideoon tästä.

2023-08-02 10:11:00.0