Kokkolan kirkon korjaus alkaa elokuussa

Kokkolan kirkon korjaus- ja muutostyöhanke käynnistyy viimein elokuussa. Arkkitehti Aarne Nuortilan suunnittelema, ja vuonna 1961 valmistunut kirkko on edellisen kerran ollut laajemmassa remontissa vuonna 2001.

Gamlakarleby stadskyrka utifrån.

Pian alkavaa korjausta on suunniteltu jo yli kymmenen vuotta. Korjaushankkeen tarveselvitys on valmistunut ensimmäisen kerran vuonna 2012 ja alustavat hankesuunnitelmat vuonna 2014. Hankesuunnittelutyö käynnistettiin uudelleen vuonna 2021 perustamalla uusi rakennustoimikunta. Uudet hankesuunnitelmat saivat yhteisen kirkkovaltuuston hyväksynnän joulukuussa 2022.

Alkavassa hankkeessa paitsi korjataan elinkaarensa päässä olevaa talotekniikkaa ja rakennusosia, myös parannetaan kirkon esteettömyyttä, turvallisuutta, käytettävyyttä ja viihtyisyyttä.

Rakennusvaipan ja talotekniikan korjauksista tärkeimpiä ovat kirkon bitumikermipintaisten vesikattojen ja alkuperäisten teräsikkunoiden uusiminen, sekä tuulikaapin rakentaminen pääsisäänkäynnille. Sade- ja jätevesiviemäreitä uudistetaan ja lvi-tekniikkaa päivitetään.

Kirkkotilan esteettömyyttä parannetaan rakentamalla nykyvaatimukset täyttävä esteetön wc, ja varustamalla uusi tuulikaappi ovien avausautomatiikalla etäpainikkein. Myös sakastisiiven liikkumisesteettömyyttä parannetaan.

Turvallisuus kohenee, kun kirkko saa uuden kulunvalvonta- ja lukitusjärjestelmän. Poistumisturvallisuutta parannetaan rakentamalla uudet hätäpoistumistiet kirkon koillisnurkkaan sekä sivulehterille. Korjaushankkeeseen kuuluvana myös kirkon väestönsuoja on uudistettu.

Käytettävyyttä ja toiminnallisuutta lisätään parantamalla wc-kapasiteettia ja rakentamalla erityinen monikäyttötila kirkkosaliin sivulehterin alapuolelle. Sakastisiipi kokee merkittäviä muutoksia, ja aulan vieressä oleva lastentila saa oman keittiön ja suoran kulkuyhteyden kirkkosaliin.

Viihtyisyyttä parannetaan uusimalla kirkkosalin valaistus ja äänentoistojärjestelmä. Talvipakkasilla koettu vedon tunne vähenee vanhojen ikkunoiden uusimisen myötä.

Rakennustöiden on määrä alkaa 1.8.2023 ja valmistua kokonaisuudessaan 31.1.2024 mennessä. Kirkko on koko remontin ajan pois käytöstä.

Kokkolan suomalaisen seurakunnan jumalanpalvelukset siirtyvät Ykspihlajan kirkkoon remontin ajaksi.

Kokkolan kirkko sisältä.

Tue Jul 25 15:33:00 EEST 2023