Ekopaasto rohkaisee kohtuuseen ja vahvistaa luontosuhdetta

Kirkon viestintä

Nainen avannossa katselee talvista järvimaisemaa.Tuhkakeskiviikkona alkavan Ekopaaston teemana on Arjen tekoja, toivon sanoja. Vuoden 2023 Ekopaastoa vietetään 22. helmikuuta – 8. huhtikuuta välisenä aikana.
Suomen evankelis-luterilaisen kirkon valtakunnallista Ekopaastoa on toteutettu vuodesta 2012. Kampanja innostaa tänä vuonna suomalaisia liittymään pääsiäispaastoon, rohkaisemaan kohtuuteen ja vahvistamaan luontosuhdetta niin, että voimme osaltamme olla mukana hillitsemässä ilmastonmuutosta ja lievittämässä ilmastoahdistusta.
Tämän vuoden kampanjassa vinkataan tapoja, jolla voi säästää energiaa. Ekopaasto on myös mukana Astetta alemmas -kampanjassa.

Kestävän arjen teoilla rakennetaan parempaa tulevaisuutta.
Ilmastoahdistuksen ja syyllistämisen sijaan kampanjan ideana on rohkaista tekemään itselleen mahdollisia tekoja.
Kestävä arki tarkoittaa sitä, että vähennämme arjen valinnoissamme ympäristölle haitallisia vaikutuksia, kuten ilmastopäästöjä, jätteitä ja luonnonvarojen kulutusta.
Valitsemalla kestäviä ratkaisuja voimme omalta osaltamme olla vaikuttamassa siihen, että ihmisten elinolosuhteet säilyvät maapallolla tulevaisuudessakin. Jokainen voi kantaa kortensa yhteiseen kekoon.
Ympäristölle aiheutuvan kuorman yksi mittareista on hiilijalanjälki.
Keskivertosuomalaisen hiilijalanjäljestä valtaosa muodostuu asumisesta, liikkumisesta ja siitä, mitä syömme. Loppuosa hiilijalanjäljestä aiheutuu laajemmin muusta kulutuksesta.
Niinpä myös vaikuttavimmat teot oman hiilijalanjäljen pienentämiseksi löydät tarkastelemalla asumista, liikkumista, ruokaa ja muuta kulutusta.

Ympäristön suojelua on myös luonnon monimuotoisuuden varjeleminen. Luonnon monimuotoisuutta voit lisätä myös omalla pihalla ja parvekkeella.
Kun vähennät omaa hiilijalanjälkeäsi, olet samalla pysäyttämässä luontokatoa ja hillitsemässä luonnonvarojen ylikuluttamista. Bonuksena edistät omaa hyvinvointiasi ja terveyttäsi.
Ekopaastokampanjan yhteistyökumppaneita ovat tänä vuonna Suomen Ympäristökeskus ja Martat.

Paastokalenterissa on tehtävä jokaiselle paastopäivälle

Suomen evankelis-luterilaisen kirkon paastokalenteri muistuttaa meitä pysähtymään. Paastokalenterista löytyy tehtävä tai ajatus jokaiselle 40 paastonajan päivälle.
Paastonaika antaa mahdollisuuden raivata turhaa pois ja etsiä sitä, mikä on merkityksellistä. Paastokalenteri tukee sinua tällä matkalla.
Paastota voi monella tavalla. Luopumisen tai kieltäytymisen sijaan voi paastonaikana keskittyä auttamiseen tai rukoilemiseen.
Paastokalenterista löytyy vinkkejä hyviin tekoihin, lähimmäisen ilahduttamiseen ja ympäristön havainnoimiseen sekä tsemppiviestejä arkeesi. Pyhäpäivinä voit pysähtyä Raamatun tekstipätkiin.
Tästä pääset paastokalenterin pariin. Hyviä löytöretkiä paastokalenterin seurassa!

2023-02-23 09:57:00.0