Pyhäinpäivän konsertissa soi Requiem

Pyhäinpäivän ilta huipentuu todelliseen merkkiteokseen. Seurakuntien ja musiikkioppilaitosten muusikot yhdistävät voimansa ja esittävät Wolfgang Amadeus Mozartin kuuluisan Requiemin Kokkolan kirkossa.

Kyseessä on Mozartin viimeinen teos. Heinäkuussa 1791 hänen ovelleen ilmaantui harmaisiin pukeutunut viestintuoja, joka välitti nimettömän sävellystilauksen: Mozartin tuli säveltää requiem eli sielunmessu, jossa rukoillaan edesmenneille ikuista lepoa.
Sävellystyön alettua Mozart sairastui ja alkoi vaistonvaraisesti uskoa, että kyseinen teos oli tarkoitettu hänen omiin hautajaisiinsa. Vielä kuolinvuoteellaan hän lauloi Requiemin stemmoja ja antoi oppilaalleen Franz Süssmayrille ohjeita sen viimeistelyyn.
Myöhemmin on väitetty tilaajan olleen Mozartin kilpailija, säveltäjä Antonio Salieri, joka olisi tahtonut esittää teoksen omanaan.

Solisteille, sekakuorolle ja orkesterille sävelletyssä teoksessa kuullaan tällä kertaa Centria-ammattikorkeakoulun ja Keski-Pohjanmaan konservatorion opiskelijoita ja opettajia sekä Keski-Pohjanmaan Kamarikuoroa, Kokkolan Vokaali- ja Soitinyhtyettä ja Kontria-kapellia kanttori Martti Laitisen johdolla. Solisteina toimivat Emilia Haataja, Marianne Tunkkari, Malviina Haukkala, Jacob Waselius, Sampsa Vanhala, Annika Mylläri, Marita Kaakinen, Mari Karhumaa, Ilona Koskimäki, Alvar Havia, Ritva Göös ja Sampo-Elias Asikainen.
Kyseessä on eräs kristillisen uskon väkevimmistä ilmauksista musiikinhistoriassa. Vaikka Requiem ei valmistunut Mozartin elinaikana, hän jättää siinä kuulijoille viimeisen tahtonsa.

Mozartin Requiem
la 5.11. klo 19-20