Nuoret mukana päätöksenteossa

Kokkolan suomalaisen seurakunnan nuorten vaikuttajaryhmästä neljä nuorta.

Ilona Almén (vas.), Oona Kiiskilä, Lotta Kultima ja Fanni Qvintus kuuluvat Kokkolan suomalaisen seurakunnan nuorten vaikuttajaryhmään SeVa:an. Kuva: Sirpa Karjalainen

Kirkolliskokous on hyväksynyt ehdotuksen, jonka mukaan jokaiseen seurakuntaan tulee perustaa nuorten vaikuttajaryhmä. Vaikuttajaryhmän nuoret tulee ottaa mukaan päätösten valmisteluun ja toiminnan suunnitteluun seurakunnassa. Ryhmän tulee koostua konfirmoiduista, alle 29-vuotiaista seurakunnan jäsenistä.

Kokkolan suomalaisen seurakunnan nuorten nimeämä vaikuttajaryhmä SeVa (Seurakunta Vaikuttaa) on toiminut syksystä 2020. Nuorten vaikuttajaryhmä toimii vahvistaakseen nuorten osallisuutta seurakunnan toiminnassa ja päätöksenteossa. Ryhmä on mukavasti kasvanut tämän syksyn aikana ja edelleen mukaan mahtuu. Ryhmä kokoontuu uudella porukalla ensimmäisen kerran syyskuun lopussa.

Sirpa Karjalaisen mukaan tärkeintä ryhmässä on nuorten näköinen toiminta, heidän äänensä kuuleminen ja vaikuttamisen mahdollisuuksien mahdollistaminen.
- Työntekijänä toivon sitä, että nuorten ääni kuuluisi niin toiminnan suunnittelun yhteydessä kuin myös yhdessä tehden luottamushenkilöiden kanssa, sanoo Karjalainen.
- Ryhmä on oiva mahdollisuus lapsivaikutusten arvioinnin toteuttamiselle esimerkiksi mahdollisiin toimintoihin liittyvissä päätöksenteon valmisteluprosesseissa.

SeVa-ryhmä on toteuttanut nuorten toiveita, viestinyt kasvatuksen tiimin kanssa, Jouni-kirkkoherra on vieraillut ryhmässä sekä saanut olla kuultavana Kokkolan kirkon tulevaan remonttiin liittyen. Nuoret laativat myös kyselyn, minkä avulla he haluavat tietää, millä tavoin nuorten toimintaa tunnetaan sekä kuulla toimintaan liittyviä toiveita. Kyselyyn pääsee vastaamaan kasvatuksen eri Instagram-tiliestä löytyvän linkin kautta sunnuntaihin 25.9 saakka. Vastaaminen kestää 2-3 min.

Toiminta antaa mahdollisuuden nuorelle tutustua toiminnan ja hallinnon prosesseihin sekä kokea merkityksellistä seurakunnan jäsenyyttä.
Ryhmä on avoin kaikille, jotka ovat vähänkään kiinnostuneita seurakunnan toiminnasta ja siihen vaikuttamisesta.

Ryhmä kokoontuu kerran kuukaudessa nuorisotila Avarassa ja kokoontumiskerrat sovitaan yhdessä. Jos sinä kiinnostuit SeVasta ja sen toiminnasta, ota yhteyttä nuorisotyönohjaaja Sirpa Karjalaiseen, p. 050 3147 285, sirpa.karjalainen@evl.fi  tai muihin SeVa:n jäseniin.
Seuraava kokoontuminen on ma 26.9. klo 16.30–18.00. Kerro kiinnostuksestasi niin tiedämme varata pientä välipalaa myös sinulle.

2022-09-22 09:50:00.0