Raamattu kannesta kanteen

Uusi luentosarja alkaa syyskuussa Kokkolassa

Teksti: Petri Kasari

Kokkolassa alkaa uusi raamattuluentosarja, missä paneudutaan Raamatun eri kirjoihin juuria myöten. Ajatus on olla tinkimättä enempää tieteellisestä tasosta kuin luterilaisesta uskostakaan.
Sarja kestää useamman vuoden ja jatkuu läpi Raamatun aina Ilmestyskirjaan asti.

Raamattua lukeva ihminen.Sarjan ensimmäinen osa  alkaa katsauksella kirkon julkilausumiin ja Lutherin raamattuteologiaan. Se ei ehkä yllätä, että kaikki ovat varsin yhtäpitäviä, mutta se yllättää, että Lutherin ja kirkon raamattukäsitys on varsin moderni ja toimiva, ja varsin erilainen kuin seurakunnissa yleensä ajatellaan.

Toinen osa selvittelee sitä prosessia, jonka tuloksena meillä on kirja nimeltä Raamattu. Jo Raamatun kokoonpano on varsin hämmentävä asia. Tiesitkö, että hyvin todennäköisesti sinulla on käytössäsi Skotlannin reformoidun kirkon kaanonin mukainen Raamattu? Mikä sitten on luterilainen Raamattu? Ja olisiko meillä ehkä sittenkin jopa syytä palata alkuperäiseen kirkolliskokouksissa tunnustettuun lännen kirkon kaanoniin?

Kolmannessa osassa paneudutaan Raamatun tärkeimpiin myytteihin, alkukertomuksiin. Ne määrittävät yhä tänäkin päivänä sitä, mitä me eurooppalaiset olemme, erityisesti kristityt ja juutalaiset, mutta myös ateistit.

Luennot pidetään kerran kuussa, sunnuntaisin kello 15 Kaarlelan seurakuntakeskuksen Öja-auditoriossa.
Tilaisuudet ovat kaikille avoimia ja maksuttmia.

SYKSYN OHJELMA

18.9. Raamattu ja kirkko, 12 teesiä Raamatusta ja Lutherin raamattukäsitys
Mitä luterilainen kirkko opettaa Raamatusta?

30.10. Miten kirjoituksista tuli Raamattu?
Raamatun kirjakokoelman synty ja muodostuminen

27.11. Peruskertomukset ovat myyttejä ja siksi erityisen arvokkaita

Wed Sep 14 10:02:00 EEST 2022