Huippu-urkuri Markus Wargh Kokkolan kirkossa

Kuluvan viikon perjantaina Kokkolassa saadaan nauttia korkeatasoisesta musisoinnista kaupunginkirkossa, kun urkupukille istuu pietarsaarelaislähtöinen ja nykyään Luulajan tuomiokirkon urkurina toimiva Markus Wargh.

Markus Wargh.

Markus Wargh soitaa urkuja.Wargh tunnetaan sekä alkuperäisteosten että urkusovitusten räväköistä ja värikkäistä tulkinnoista kuin myös improvisaatioistaan. Kokkolan konsertin ohjelmassa on mm. Johann Sebastian Bachin legendaarinen Passacaglia ja Fuuga c-molli, mutta Bachilta on luvassa myös pienimuotoisempia teoksia kahden urkukoraalin myötä. Ranskalaisen romantiikan kultakautta edustaa César Franckin Koraali nr. 1 E-duuri, ja toisena otteena ranskalaisen urkukulttuurin rikkaasta perinnöstä saamme kuulla Maurice Duruflén säkenöivän Toccatan. Suomalaista musiikkia taiteilija on valinnut illan ohjelmaan Jean Sibeliukselta, jonka alun perin orkesterille sävelletystä Finlandiasta Wargh soittaa oman sovituksensa. Lisäksi kuullaan Warghin oma teos sekä tietysti improvisaatio konsertin päätteeksi.

Markus Wargh opiskeli urkujensoittoa Sibelius-Akatemiassa ja suoritti A-tutkinnon parhain arvosanoin 1991. Vuosina 1992-1995 hän jatkoi opiskeluaan Piteån musiikkikorkeakoulussa, jossa hän suoritti konserttiurkurin tutkinnon. Hänen erikoisalanaan on urkuimprovisaatio, jossa vapaalla spontaanilla musisoinnilla on keskeinen merkitys. Hän improvisoi mielellään uruilla ja pianolla yhdessä muiden instrumentalistien ja laulajien kanssa.

Kokkolan konsertti on osa valtakunnallista Urkusafaritapahtumaa, jonka järjestäjinä ovat Kokkolanseudun Urkuseura ja helsinkiläinen Organum-seura.

Markus Wargh, urut.
Kokkolan kirkossa