Hyvän Mielen -lounaat palaavat

Piirretty haarukka ja veitsi sekä lautanen jossa sydämen kuva.

Keskiviikosta 24. elokuuta alkaen Kokkolan seurakuntakeskuksen Alasalissa on jälleen tarjolla lounasta. Kesätauolta palaavat Hyvän Mielen -lounaat tarjoillaan joka keskiviikko ja torstai.
Syksyn aikana lounaslistoilla on jälleen tarjolla takuulla rakkaudella laitettua maukasta kotiruokaa, unohtamatta eksoottisempia ruokalajeja ja asiakkaiden kestosuosikkeja.

Syksyn lounailla tehdään perinteiseen tapaan ruokamatkoja niin lähelle kuin maailmallekin. Suosittuja aasialaisia ja eurooppalaisia herkkuja tarjoillaan tuttuun tapaan, ja valmistuksessa on huomioitu suomalaisten makutottumukset, ja maustaminen on pidetty hillittynä. Kaikkia ruokia uskaltaa siis takuuvarmasti tulla maistamaan!
Syksy tuo tullessaan myös muutamia erikoislounaita. Esimerkiksi lähiruokaviikkoa vietetään syyskuun alkupuolella lähiruokapäivän yhtey-dessä. Tuolloin lounasmenussa hyödynnetään pääasiassa lähituottajien tuotteita sekä itse kerättyjä metsän ja puutarhan antimia.

Syyskuun 22. päivä juhlistetaan Kokkolan kirkon 20-vuotiaita urkuja ja lounaalla onkin tuolloin tarjolla urkureiden parhaita herkkuja.
Ruokalista pitää sisällään erilaisia kalaherkkuja pursuavan alkupalapöydän, pääruoan ja täytekakkukahvit.
Kokkolan seurakuntayhtymän kanttorit ovat tunnetusti kulinaristeja, ja heidät olikin helppo haastaa mukaan ruokalistan suunnitteluun. Listalta voidaankin nostaa esille muun muassa Ritvan viettelevät herkkusilakat ja Teemun hurmaava voimajuoma.

Koulujen syyslomaviikolle menu on kohdennettu koululaisia silmälläpitäen. Tarjolla on silloin jo perinteeksi muodostunut hampurilais- ja pizzabuffet.
Lounaiden syyskausi päätetään joulukuun puolivälissä odotettuihin ja mainetta niittäneisiin, runsaisiin ja herkullisiin joululounaisiin.
Hyvän Mielen -lounailla tuet myös Kokkolan suomalaisen seurakunnan diakonia- ja lähetystyötä. Lounasruokailu on helppo tapa auttaa.
Hyvän  Mielen -lounaille ovat tervetulleita kaikki; olipa kyseessä työpaikan ruokatauko, lounastreffit ystävän kanssa, satunnainen ohikulkija tai hyvän kotiruoan ystävä.

Teksti: Mari Lehtiheimo

Hyvän Mielen -lounas Kokkolan seurakuntakeskuksen Alasalissa