Elokuun urkuillat mestareiden malliin

Kokkolan kirkon kiitellyt, syyskuussa 20 vuotta täyttävät ruotsalaiset Åkerman & Lund -urut soivat elokuussa useiden Suomen eturivin urkutaiteilijoiden osaavissa käsissä. Elokuun urkukonserttien sarjan aloittaa oululainen urkutaiteilija Elias Niemelä.

Elias Niemelä on opiskellut urkujensoittoa Oulun seudun ammattikorkeakoulussa kirkkomusiikin sekä solistisen muusikkolinjan koulutusohjelmissa. Niemelä on työskennellyt kanttorin viransijaisena Oulun tuomiokirkkoseurakunnassa sekä kanttorin virassa Kemin seurakunnassa. Hänen konserttiohjelmassaan on ranskalaisromanttista, virtuoosista urkumusiikkia sekä uruille tehtyjä sovituksia tutuista sävellyksistä, jotka on alun perin sävelletty muille instrumenteille tai kokoonpanoille. Tällaisia ovat esimerkiksi Vittorio Montin Czardas ja Georges Bizet’n Prelude to Carmen. Konsertissa kuullaan myös Niemelän omaa improvisaatiota sekä hänen sävellyksensä Toccata 9000. Konsertti päättyy Sibeliuksen Finlandian tummiin ja vakaviin sävyihin; uljas teos soi upeana urkuversiona Kokkolan kirkossa.

Elokuun urkuiltojen toisessa konsertissa taituroivat Sibelius-Akatemian urkumusiikin lehtori, musiikintohtori Ville Urponen ja Radion sinfoniaorkesterissa soittava, monipuolinen käyrätorvitaiteilija, musiikintohtori Tommi Hyytinen. Konsertissa kuullaan ranskalaista ja saksalaista romantiikan ajan musiikkia käyrätorvelle ja uruille, jossa käyrätorven kuulas ja romanttinen ääni sulautuu hienosti urkujen orkestraaliseen sointiin. Lisäksi ohjelmassa on Töpferin ja Viernen sooloteokset uruille. Kontrastina romanttisille teoksille ohjelmassa on myös ranskalaisen mestariurkurin Gaston Litaizen värikylläinen Triptyque 1900-luvulta. Konsertin päättää Bernhard Kratzerin sovittama tunnettu Intermezzo sinfonico Pietro Mascagnin oopperasta Cavalleria rusticana.

Sibelius-Akatemiassa käyrätorven- ja luonnontorvensoiton opettajana toimiva Hyytinen on kysytty muusikko, pedagogi ja luennoitsija sekä Suomessa että ulkomailla. Ville Urponen on konsertoinut kotimaan lisäksi useissa Euroopan maissa sekä Japanissa, Etelä-Koreassa, Kiinassa ja Venäjällä. Kesällä 2020 hän soitti Leipzigin Tuomaskirkon ”Bachurkujen” 20-vuotisjuhlakonserttisarjan avajaiskonsertit. Hän on mukana Helsingin Musiikkitalon suuren salin tulevien urkujen suunnittelutyöryhmässä.

Kolmannessa Elokuun urkuillassa esiintyy kokkolalaissyntyinen urkuri ja säveltäjä Olli Saari. Saari on opiskellut urkujensoittoa Sibelius-Akatemian kirkkomusiikin koulutusohjelmassa, josta valmistui musiikin maisteriksi keväällä 2018. Urkuimprovisaatiota hän on opiskellut Markus Malmgrenin johdolla. Saari suoritti urkujensoiton A-tutkinnon keväällä 2021 opiskellessaan Sibelius-Akatemian esittävän taiteen koulutusohjelmassa, josta hän valmistui musiikin maisteriksi keväällä 2022. Olli Saari on konsertoinut kotimaassa soolokonsertein ja muun muassa vierailevana esiintyjänä Mäntän musiikkijuhlilla ja Turun urkujuhlilla sekä toiminut continuo-urkurina ja -cembalistina barokkiorkestereissa ja -yhtyeissä.

Elokuun viimeisen urkuillan solistina vierailee Taideyliopiston SibeliusAkatemian urkujensoiton opettaja, urkuri ja cembalisti Markku Mäkinen (s. 1973). César Franckin juhlavuoden kunniaksi hänen konsertissaan liikutaan romantiikan ajan Ranskassa. Konsertin otsikkona on Ranskalainen illalliskattaus - César Franck 200 vuotta. Franckin musiikin lisäksi ohjelmassa on muita pariisilaissäveltäjiä 1800–1900-luvuilta sekä teosharvinaisuus; kanadalaisen Alphonse LavalléeSmithin Postlude-Scherzo vuodelta 1902. Markku Mäkinen on monipuolinen muusikko, joka esiintyy säännöllisesti kotimaan lisäksi eri puolilla Eurooppaa omin soolokonsertein sekä kamarimuusikkona. Mäkisellä on 3. palkinto Alkmaarin kansainvälisestä Schnitger-urkukilpailusta Hollannissa 1997 sekä Kotkan kansainvälisen urkukilpailun voitto vuodelta 2002.

Elokuun urkuillat torstaisin klo 19 Kokkolan kirkossa
Ohjelma 2-20 e