Mietiskely- ja rukouspolku laajenee

Uusin kohde valmistui Elisabethin hautausmaalle

Elisabethin hautausmaan mietiskely- ja rukouspolkuvihkonen.

Kokkolan suomalaisessa seurakunnassa on valmistunut uusi Mietiskely- ja rukouspolku, tällä kertaa Elisabethin hautausmaalle. Pyhiinvaellusreittejä on nyt yhteensä viisi, joista aiemmat sijaitsevat Kokkolan keskustassa, Kirkonmäellä sekä Marian ja Annan hautausmailla. Toteutuksessa on ollut mukana Kokkolan suomalaisen seurakunnan vapaaehtoisia ja työntekijöitä.

Kohteisiin sisältyy paikallishistoriaa sekä mietiskelyja hartaustekstejä, ja reitit voi kiertää missä järjestyksessä haluaa. Reitit sopivat kaikenikäisille. Yleisesti puhutaan pyhiinvaellusreiteistä, mutta Kokkolassa on haluttu käyttää nimeä Mietiskely- ja rukouspolku, samaa asiaa tarkoittaen. Arjen pyhiinvaellus yhdistää luonnossa kulkemisen, hiljentymisen, kulttuurihistorian ja irtioton arjen askareista. Polkuja, hiekkakäytäviä, nurmikenttiä ja asfaltteja voi jokainen kulkea omaan tahtiin yksin, kaksin tai pieninä ryhminä antaen tilaa ulkoisille virikkeille, omalle sisimmälle ja Pyhän läsnäololle.

Kokkolan Mietiskely- ja rukouspolkujen opasvihkoset löytyvät sähköisenä seurakunnan nettisivujen etusivulla olevan linkin kautta sekä paperivihkoina kohteiden mustista postilaatikoista, joissa lukee Mietiskely- ja rukouspolkuvihko. Vihkoja saa arkipäivisin myös seurakuntakeskuksen neuvonnasta. Postilaatikot sijaitsevat ilmoitustaulujen vieressä Kokkolan kirkon pihamaalla, Kaarlelan kirkon ja seurakuntakodin välisellä parkkipaikalla, Marian kappelin lähellä sekä Annan hautausmaalla Koivuhaan puoleisen pääportin läheisyydessä. Elisabethin hautausmaalla on kaksi laatikkoa, joista toinen on Vaasantien puoleisen pääportin lähellä ja toinen Rauhanyhdistykselle päin avautuvan portin läheisyydessä, ilmoitustaulujen vieressä nekin. Vihkosen voi ottaa mukaan kävelylle ja viedä kotiin tai palauttaa laatikkoon.

Hautausmaiden oppaiden keskiaukeamalla on kartta, johon kohteet on merkitty numeroin. Kirkonmäen kohteet löytyvät valokuvien avulla ja keskustan kohteet osoitteiden ja kartan perusteella. Keskustan reitillä älypuhelimeen voi ladata myös Kokkola Stories -mobiilisovelluksen maksutta Google Playn tai App Storen sovelluskaupoista. Kohde avautuu tuolloin puhelimessa sitä lähestyttäessä, mutta ei kotisohvalta.

Lisätietoa Suomen pyhiinvaellusreiteistä löytyy osoitteesta pyhiinvaellussuomi.fi.

Teksti: Taina Lamminen

2022-06-29 13:33:00.0