Herättäjä-Yhdistys juhlii 110-vuotista taivaltaan

Herättäjä-Yhdistyksen 110-vuotislogo.

Herättäjä-Yhdistys viettää tänä vuonna 110-vuotisjuhlavuottaan.

Juhlavuonna tavoitteena on, että sunnuntaina 24. huhtikuuta klo 18 järjestetään yhtä aikaan vähintään 110 seurat ympäri maan. Kokkolassa Siioninvirsiseurat raikuvat tuona päivänä Kokkolan seurakuntakeskuksen Alasalissa.

Herännäisyys on yksi Suomen evankelis-luterilaisen kirkon sisäisistä herätysliikkeistä. Siinä korostetaan ihmisen pienuutta Jumalan edessä ja tasavertaisuutta toisen ihmisen rinnalla. Armo kuuluu kaikille. Tunnusomaista herännäisyydelle ovat seurat, eli lyhyistä puheista ja säestyksettä veisattavista Siionin virsistä muotoutuvat hengelliset tilaisuudet. Liikkeen palvelujärjestönä toimii Herättäjä-Yhdistys, jonka päätoimipaikka on Lapualla.

- Körttiläiseen tapaan kuuluu, että aiheesta kuin aiheesta voidaan pitää seurat, kertoo yhdistyksen toiminnanjohtaja Kalle Hiltunen.

Herättäjä-Yhdistys perustettiin Ylivieskan Jaakolan talossa 19.–20.2.1912. Juhlahetkeksi valittiin kuitenkin huhtikuinen sunnuntai-ilta, jotta koronatilanne ehtisi rauhoittua.

- Vaikka seuroja pidetään ympäri maan ja myös verkossa, haemme yhteisöllisyyttä yhteisellä alulla, Kalle Hiltunen kertoo.

Kokkolan paikallisyhdistys on mukana juhlassa ja seurat järjestetään  yhteistyössä suomalaisen seurakunnan kanssa 24.4.2022 klo 18 seurakuntakeskuksen alasalissa. Seurat aloitetaan kahvikupposen ääressä ja Siionin virrellä 110. Seuroissa kuullaan videon välityksellä toiminnanjohtaja Kalle Hiltusen juhlapuhe ja läsnä olevana puhujana on Kokkolan suomalainsen seurakunnan seurakuntapastori Martti Nykänen

Wed Apr 13 13:34:00 EEST 2022