Kokkola-gospel soi jälleen

Gospelin Suomen mestareiden juuret juontavat Kokkolaan

NNS-yhtye.
Gospelin Suomen mestarit, NNS-yhtye esiintyy tulevana lauantaina Kokkolan kirkossa. Viime marraskuussa debyyttialbuminsa
julkaisseen bändin kantava teema on elämästä iloitseminen ja kiittäminen. Kuva: Lili Nissilä

Teksti: Tatu Koutonen

Tulevana lauantaina Kokkolan suomalaisen seurakunnan nuorisotyö järjestää kahden vuoden koronatauon jälkeen kaksiosaisen Kokkola-gospel -tapahtuman. Tapahtuma alkaa NNS-yhtyeen konsertilla ja jatkuu gospelmessulla. Paikkana on Kokkolan kirkko.

NNS-yhtye on gospelin Suomen mestari ja viiden opiskelukaveruksen muodostama kokoonpano, joka esittää menevää ja hyväntuulista räppiä.
- Johdatus, hauskanpito ja ihmiset, yhtyeen jäsenet kuvailevat yhteistä musiikkipolkuaan.
Viime vuoden marraskuussa NNS julkaisi dybyyttialbuminsa.
- Biisiemme teksteissä pohditaan paljon nuoren aikuisen kristityn kysymyksiä, sekä iloja ja suruja, räppäri Tuomas Uusitalo kertoo.
Yhtyeen laulaja-kitaristi Jesse de Jong on Kokkolassa kasvanut ja kaupungissa vaikuttanut futaaja. Bändin muut jäsenet ovat rumpali Niilo Muje, Pekka Sormunen ja miksaaja Eeli Harju

NNS perustettiin loppukeväästä 2016. Yksi innostava syy yhtyeen perustamiseen oli nuoruuden monet lämpimät muistot gospelkonserteista.
- Varmaan reilu parikymppisenä tuli sellainen olo, että haluaisi päästä itse tekemään työtä tällä kentällä ja antamaan takaisin uusille sukupolville, mitä on itse saanut. Siitä intohimosta ja palosta tämä homma lähti liikkeelle, Tuomas Uusitalo kertoo.
- Vaikka kyllä tässä oikeasti ollaan saatu kulkea aika lailla johdatuksessa, hän lisää.

Yhtyeen uralla konsertit ja ihmisten kohtaaminen ovat osoittautuneet nuorille gospel-artisteille tärkeiksi.
- Olemme päässeet kokemaan, miten Jumala käyttää meitä ja meidän työtä tuomaan ihmisille jotakin, mitä he tarvitsevatkaan, Tuomas Uusitalo kertoo.
Monenlaiset elämänasenteet liittyvät myös NNS:n toimintaan.
- Tosi kantava teema on ollut elämästä iloitseminen ja kiittäminen. Toisaalta koko ajan enemmän pinnalle nousee myös rehellisyys siitä, ettei elämä ole pelkästään helppoa, hyviä päiviä ja iloitsemista, Tuomas Uusitalo kokoaa.

NNS on halunnut kirjoittaa biisejä myös omista vaikeuksistaan, mutta sellaisella tulokulmalla, ettei vaikeiden juttujen ja iloitsemisen tarvitse sulkea pois toisiaan.
- Vaikka me ollaan keskeneräisiä ihmisiä ja vaikka aina on jotakin mistä voisi murehtia, niin silti voi olla myös kaiken sen keskellä aina välillä huoleton sydän, Jesse de Jong muistuttaa.
- Jumala ei anna kenellekään niin paljoa kannettavaa, ettei sitä hänen kanssaan pystyisi kantamaan, hän lisää.
Tuomas Uusitalo jatkaa, että elämässä on tärkeää kulkea toinen toistaan kantaen.
- Se on tosi iso rukousaihe itsellä, että muistaisi keskittyä myös niihin hyviin juttuihin ja muistaisi olla rakastamassa lähimmäisiä, eikä keskittyisi liikaa niihin asioihin, jotka ovat huonosti, Tuomas sanoo.
Yhtyeen artistit antavat rohkaisun, joka on auttanut heitä eteenpäin musiikkiuralla.
- Mitä ikinä sä haluaisitkaan tehdä, mutta et ehkä ole uskaltanut, niin ala rohkeasti tekemään rukoillen sitä hommaa, Tuomas ja Jesse sanovat.

Konsertin jälkeen Kokkola-gospel jatkuu gospelmessulla, jossa saarnaa suomalaisen seurakunnan tuore pappi, seurakuntanuorissa kasvanut, Juuso Pylkkänen, liturgina palvelee Tatu Koutonen, nuorisotyönohjaajat Heli Järvi ja Markku Lahtinen avustavat. Messun musiikkivastuussa on NNS.

Kokkola-gospel la 19.3. Kokkolan kirkossa.

Klo 18 NNS-konsertti  (liput 5 e, rippikoululaiset riparikortilla)
klo 19.30 Gospelmessu

2022-03-16 10:05:00.0