Kirkonmäen mietiskely- ja rukouspolku

Kirkonmäellä reilun puolenkilometrin mittaisen reitin varrella on 16 kohdetta, jotka liittyvät Kirkonmäen historiaan, rakennuksiin ja muistomerkkeihin. Kohteisiin on liitetty historiatietoa Kaarlelan kirkosta, vaivaisukosta, seurakuntakodista, Isovihaan ja Nuijasotaan liittyvistä muistomerkeistä, Chydenius-pappilasta ja kotiseutumuseosta, aurinkokellosta sekä omenapuusta. Kuhunkin aihepiiriin liittyy myös mietiskely- ja hartaustekstejä. Kohteet löytyvät teksteihin liittyvien kuvien perusteella.

Pyhiinvaellusreittejä on Suomessa lukuisia. Kyse on eräänlaisesta hiljaisuuden polusta, jolla voi liikkua yksin, kaksin tai pieninä ryhminä. Kokkolassa on haluttu käyttää nimeä Mietiskely- ja rukouspolku. Pyhiinvaellus yhdistää luonnossa kulkemisen, hiljentymisen, kulttuurihistorian, liikkeellä olon ja irtioton arjesta. Vaellus, lyhyt tai pitkä, voi herättää kysymyksiä, mistä olen tulossa, mihin menossa ja mikä on oma paikkani. Matkan varrella pyhät paikat ja kulkeminen nostaa esiin oman elämän iloja ja suruja.  Vaeltamiselle merkitykset antaa vaeltaja itse.

”Otan yhden askelen kerrallaan ja pääsen perille.” Anna-Maija Raittila

Lataa Kirkonmäen mietiskely- ja rukouspolun vihkonen täältä.

Kirkonmäen kotimuseo kesäisessä asussa syreenien kukkiessa.

Kohteiden esittelyvideot

Jos tekstitys ei näy:

1. Paina Play ja video lähtee pyörimään.
  2. Pidä kursori videon päällä ja klikkaa ruudun oikeassa alareunassa olevaa Youtube-logoa.
  3. Kun siirryt Youtube-sivulle, pidä kursori videon päällä,
  4. Valitse ensimmäinen, oikeassa alareunassa olevista viidestä kuvakkeesta, ja klikkaa tekstitys päälle.

Isovihan muistokivi

Maankohoamismerkit

YouTube-video

Aurinkokello ja vanhan suomalaisen kirkon muistokivi