Uutiset

Kokkolan seudun Palveleva puhelin 40 vuotta

Julkaistu: 10.12.2019

Päivystäjä on tavallinen ihminen, jolla on halu kuunnella ahdingossa olevaa ihmistä

Yksinäinen puu sumussa.

Vuoden vaihteessa tulee kuluneeksi 40 vuotta siitä, kun Kokkolan seudun Palvelevassa puhelimessa (PP) vastattiin ensimmäiseen puheluun. Sen jälkeen puhelinkeskusteluja on käyty Kokkolassa ja sivupisteissä kymmeniä tuhansia.
Vuositasolla PP:ssä vastataan noin 1 500–1 800 puheluun, sekä lisäksi viesteihin netin kautta.
Nykyään PP:n palvelusta käytetään yleisesti nimeä Kirkon Keskusteluapu, sillä keskusteluapua on tarjolla Palvelevan puhelimen lisäksi myös Palvelevan netin, chatin ja kirjeen kautta.

Alkuvuosina puhelut tulivat Kokkolan ja Pietarsaaren verkkoryhmistä. Nykyään toiminta on valtakunnallista palvelun ulottuessa myös ulkosuomalaisiin. Päivystyspaikkakuntia Suomessa on 40-50.
Päivystäjä on ennen kaikkea lähimmäinen, rinnalla kulkija, hänen ei ole tarkoitus toimia terapeuttina, teologina tai minkään aiheen asiantuntijana. Päivystäjä on aivan tavallinen ihminen, jolla on halua ja kykyä kuunnella myötätuntoisesti erilaisissa ahdinkotilanteissa olevia ihmisiä.

Keskeisiä keskustelujen aiheita ovat muun muassa ihmissuhteet, arjen tilanteet, sairaudet, yksinäisyys ja hengelliset kysymykset. Mikään aihepiiri ei ole keskusteluissa vieras.
Tärkeintä on, että yhteydenottaja kokee tulevansa kuulluksi ja hyväksytyksi.
Vaikka moni asia on muuttunut ja kehittynyt kirkon keskusteluavussa vuosien varrella, niin toimintaperiaatteet ovat säilyneet samoina: kunnioitus, luottamuksellisuus ja molemmin puolinen nimettömyys.
Päivystäjän kohdalla nimettömyys tarkoittaa sitä, että hän ei ilmaise myöskään toiminnan ulkopuolella toimivansa päivystäjänä.

Jokainen kohtaa elämässään vaikeita tilanteita tai kärsii yksinäisyydestä. Tiedämme, kuinka tärkeää toisten ihmisten tarjoama tuki on. Tähän tarpeeseen ovat seurakunnat halunneet vastata palvelulla, joka on tarjolla myös iltayön tunteina.
Suomen kirkossa toimiikin yhteensä noin 2 000 koulutettua vapaaehtoista ja työntekijää puhelin- ja nettiauttajina ja heistä noin 60 Kokkolan seudulla.
Merkkivuotta juhlitaan myöhemmin keväällä yhteistyötahoille järjestettävässä luentoiltapäivässä.

Päivystäjän näkökulmasta vapaaehtoisena keskustelijana toimiminen ei ole vain antamista. Aito kohtaaminen ja rinnalla kulkeminen on myös palkitsevaa. Palvelevan puhelimen ja netin päivystäjät ovat monet pitkäaikaisia vapaaehtoisia, jopa toiminnan alusta asti mukana olleita. Uusia vapaaehtoisia koulutetaan tehtävään lähes vuosittain. Tänä syksynä Palvelevan puhelimen toiminta levisi myös Namibiaan, missä Espoon hiippakunnan hiippakuntasihteeri Sirpa Tirri koulutti paikallisia päivystäjiä. Toiminta on ainoa kirkon ylläpitämä puhelinapu Afrikan mantereella.
Kirkko ja kaupunki -lehti otsikoi aiheesta: "Namibia löysi uuden keinon käsitellä apartheidin ja sisällissodan traumoja, kun maassa otetaan käyttöön Palveleva Puhelin".

Teksti: Taina Lamminen

Palveleva puhelin
• päivystää numerossa 0400 22 11 80
su-to klo 18-01 ja pe-la klo 18-03 vuoden loppuun asti
• 1.1.2020 alkaen joka ilta klo 18-24
• Lisätietoja: Taina Lamminen, p. 050 3147457,