Uutiset

Pyhäinpäivän iltana Kokkolan kirkossa esitetään Maurice Duruflén Requiem

Julkaistu: 31.10.2019
Tätä varten on koottu Requiem-projektikuoro, joka koostuu pääosin kokkolalaisista laulun ammattilaisista ja ammattiopiskelijoista. Mukana on myös laulunharrastajia sekä vahvistuksia Sibelius-Akatemiasta. Produktiossa kuorovastaavana on Minna-Leena Lahti. Solisteina laulavat Marita Kaakinen, mezzosopraano ja Sampo-Elias Asikainen, baritoni. Orkesteri on Käläviän Kapelli, jossa on jousien lisäksi mukana kolme trumpettia, patarummut, harppu ja urut, joilla on teoksessa merkittävä rooli. Urkuja soittaa Matti Pohjoisaho ja teoksen 50-henkistä esityskokoonpanoa johtaa Markku Hekkala.

Maurice Duruflé(1902-1986), joka kuuluu ranskalaisen kirkkomusiikkitradition huippuihin, omisti Requiemin isänsä muistolle. Durufle oli säveltäjä, musikologi ja virtuoottinen urkuri. Urkujensoittoa hän opiskeli mm. Charles Tournemieren, Eugene Gigout´n ja Louis Viernen johdolla. Säveltäjistä Duruflé ihaili aikalaisiaan Debussya ja erityisesti Ravelia.

Sävellyksenopettajana hänellä oli Paul Dukas. Dukas oli säveltäjän erittäin itsekriittinen ja sama ominaisuus sai jatkoa Durufléssa, jonka julkaistu sävellystuotanto jäi erittäin suppeaksi. Duruflén musiikki onkin erittäin tarkasti harkittua ja mietittyä. Hänen urkuteoksensa vaativat soittajalta paljon eikä Requiemkaan päästä esittäjiään helpolla. Kuoron ylimmät sopraanot esimerkiksi laulavat korkeimmillaan useita tahteja lähes sitä kolmiviivaista C:tä ja tenorit miesten vastaavaa ääntä. Kuoron ja orkesterin itsenäisesti etenevät äänet vaativat herpautumatonta rytmistä keskittymistä, mutta niiden on gregoriaanisiin sävelmiin pohjautuvina virrattava ilman rytmistä aksentointia.

1900-luvulla on sävelletty runsaasti Requiemeja, mutta vain Duruflén Requiem on saavuttanut merkittävää menestystä. Duruflé julkaisi teoksesta v. 1947 version laulajille ja suurelle sinfoniaorkesterille, 1948 version laulajille ja uruille sekä v. 1961 nyt kuultavan version, jossa laulajien lisäksi ovat mukana trumpetit, patarummut, harppu, urut ja jousiorkesteri. Kokkolassa Duruflén Requiem on tiettävästi esitetty vain kerran, silloin kuorolle ja uruille sävelletyn version esittivät Heikki Liimolan johdolla tamperelainen Harjun kamarikuoro ja urkuri Jaana Ikonen.

Nyt kuultava teoksen kamariorkesteriversio on loistelias ja urkuveriosta värikkäämpi, mutta toisaalta suurta orkesteria tiivistetympi. Musiikin pohjana ovat vanhan hautauspalveluksen gregoriaaniset sävelmät, jotka Duruflé oppi jo poikavuosinaan Rouenin katedraalin kuorokoulussa. Hautauspalveluksen melodioiden ja modaalisen kudoksen vuoksi teosta leimaa tietynlainen alakuloisuus, joka välillä väistyy, esim. kiihkeän avunhuudon tieltä, kun kuoro rukoilee vapautusta ”leijonan kidasta” eräässä teoksen huippukohdista. Välillä taas trumpetit tuovat sointiin loistoa, patarummut iskevyyttä sekä dramatiikkaa ja harppu lämmintä väriä. Pyhä-osa on kuin kulkue, joka saapuu kaukaisuudesta, häikäisee kirkkaudellaan hoosianna korkeuksissa -kohdassaan ja häipyy kaukaisuuteen. Paratiisista ja ikuisesta valosta luovat mielikuvaa jouset, harppu ja urut.

Konsertti Kokkolan kirkossa lauantai-iltana 2.11.2019 klo 19