Kuulumisia pallon toiselta puolen

Pastori-Pappinen lähtee perheineen Etelän Ristin seurakuntaan Australian Sydneyyn

Kuvituskuva. Pitkä suora maantie katoaa horisonttiin.

Teksti: Eija Ahokangas

Kokkolan suomalaisen seurakunnassa pastorina toiminut Lassi Pappinen toteuttaa perheensä kanssa unelmansa ulkomailla työskentelystä. Heitä odottaa suomenkielinen Etelän Ristin seurakunta Australian Sidneyssä.
Lassi Pappinen jakaa kokemuksiaan elämästään pallon toiselta puolelta Kokkolan seurakuntayhtymän blogissa.
- Lupaan esitellä huomioita seurakunnasta, yhteiskunnasta ja kulttuurista.

Lassi ja Iida Pappinen sekä tytär Sylvi.
Lassi, Iida ja Sylvi Pappinen ovat pakanneet matkalaukkujaan ja
suuntaavat suomalaisten sekä suomalaiset juuret omaavien pariin
Etelän Ristin seurakuntaan Australian Sydneyyn. Kuva: Pappisten perhealbumi

Etelän Ristin seurakunta koostuu Suomesta Aus-
traliaan muuttaneista ja heidän jälkeläisistään. Pastori on seurakunnan ainoa palkattu työntekijä. Hänen rinnallaan toimivat seurakunta-aktiivit ja usein myös pastorin perhe.
- Odotan innolla, että ainoana työntekijänä saan todellakin sukeltaa seurakunnan toiminnan jokaiseen yksityiskohtaan ja oppia niistä, Lassi Pappinen pohtii.
Vaimo Iida Pappinen toivoo löytävänsä oman paikkansa ja itselleen sopivan roolin.
- Näillä näkymin saan jatkaa opettajan työtäni Suomi-koululla, joka ohjaa suomalaistaustaisia lapsia ja nuoria tutustumaan suomen kieleen ja suomalaiseen kulttuuriin.
Perhe asuu pappilassa, jonka alakerrassa on seurakunnan ainoa oma kirkkosali.
- Näin olemme todellakin seurakunnan toiminnan ytimessä 24/7.

Sydneyssä jumalanpalveluksia vietetään suurkaupunkialueen eri kirkoissa viikottain, ja myös seurakuntalaiset asuvat pitkien matkojen päässä toisistaan.
- Autossa istumista on siis luvassa, sillä välimatkat ovat Kokkolaan verrattuna toista luokkaa. Sen sijaan kirkollisia toimituksia on jäsenmäärältään pienessä seurakunnassa luonnollisesti vähemmän.
Seurakunta ja sen toiminta on Australiassa monille todella tärkeä yhteys Suomen kieleen, kulttuuriin ja kirkkoon.
- Luulenpa, että monilla on suomenkieliseen jumalanpalvelukseen tullessaan moninkertainen kotiinpaluun tuntu.
Pappiset toivovat, että he voisivat viedä mukanaan uusia ideoita ja toimintatapoja, joilla voisivat tukea kaikkia Sydneyn alueella asuvia suomalaisia.

Pappisia ei niinkään houkuttele aurinko ja surffirannat, vaan uusi kulttuuri ja eksoottinen ympäristö. He toivovat, että voisivat samalla avartaa myös kolmivuotiaan Sylvi-tyttärensä maailmaa ja kielitaitoa.
Koti-ikävältäkään ei varmasti voi välttyä, sillä perheet ja läheiset jäävät kotimaahan. Myös nykyisten työpaikkojen jättäminen tuntuu heistä haikealta. He ovat varautuneet alun kulttuurishokkiin.
- Edeltäjiltämme kuulimme, että tietynlaista pohjoismaista elämän helppoutta ja turvallisuutta saattaa tulla välillä ikävä.
- Kaikesta huolimatta tuntuu helpolta lähteä, sillä olemme jo olleet yhteyksissä moniin seurakuntalaisiin, jotka ovat toivottaneet meidät lämpimästi tervetulleiksi.
Mikäli kaikki sujuu suunnitellusti, joulu otetaan vastaan uudella mantereella.
- Onneksi pääsemme siellä pitämään jouluaamun jumalanpalveluksen, joka varmasti tuo joulutunnelman säästä riippumatta.

Lassi Pappisen
lähtösaarna 21.11. klo 10