Jo joutui armas aika – striimikonsertti kesän alkaessa

Käläviän Kapelli konsertoi Kokkolan kirkossa tulevana sunnuntaina.
Konsertista pääsee nauttimaan Kokkolan suomalaisen seurakunnan Facebook-sivulla.

Omenapuun kukinta.

Ohjelmassa on otsikon mukaisesti Suvivirsi – Miikka Lehtoahon teos sopraanolle ja orkesterille. Sävellys perustuu tuttuun ja rakkaaseen, koulujen kesälomat aloittavaan ja erityisesti alkukesästä laulettavaan Jo joutui armas aika -virteen.
Kokkolan suomalainen seurakunta ja Käläviän Kapelli tilasivat teoksen Lehtoaholta kaksi vuotta sitten. Teoksen solistina laulaa kanttori Ritva Göös. Konsertissa kuullaan myös Lehtoahon sovitus laulusta Mua tartu käteen Herra.
Esa Pyöriän sovitus laulusta Oi katsohan lintua oksalla puun sekä Markku Hekkalan orkesterisovitus Toivo Kuulan virrestä On kaunis synnyinmaamme jatkavat konserttiohjelmaa alkukesän ihanuutta ja Luojan töitä ylistäen.

Kokkolan kesäkanttori Teemu Suominen soittaa konsertissa orkesterin solistina urkuja ranskalaisen Alexandre Guilmantin teoksissa Marche Élégiaque ja Adoration. Guilmant lukeutuu ranskalaisen urkuromantiikan suuriin nimiin. Nyt kuultavat kappaleet lukeutuvat hänen herkkien ja pienimuotoisten kappaleidensa joukkoon.

Konsertissa kuullaan myös klassismin ajan musiikkia, kun kokkolalainen oboisti Neea Parpala ja Kapelli soittavat  osia saksalaisen Ludwig August Lebrunin ensimmäisestä oboekonsertosta.
Lebrunin konserton nopeissa osissa kuullaan kepeyttä ja riemua, sen hitaassa osassa puolestaan soivat herkkyys ja kaiho. Lebrunin konsertto kuultiin kokonaisuudessaan Kälviältä huhtikuussa striimatussa konsertissa, jota on katsottu Kälviän seurakunnan Facebook-sivulla jo lähes 3000 kertaa.

Konsertin johtaa kanttori Markku Hekkala.
Konserttiyleisöä ei voida koronarajoitusten vuoksi ottaa kirkkoon, mutta muusikot toivovat konsertin osaltaan paikkaavan sitä tyhjiötä, jonka kevätjuhlien peruuntuminen tältä viikonlopulta monille aiheuttaa.

Jo joutui armas aika
-striimikonsertti