Pianisti Janne Oksanen avaa Kokkolan kirkon päivämusiikit

Torstaina 3.6. avataan perinteinen Kokkolanseudun Urkuseuran ja seurakuntien yhteinen Päivämusiikki-sarja. Musiikkihetkiä pidetään Kokkolan kirkossa torstaisin klo 12 kesä-heinäkuun ajan. Sarjan aloittaa pianisti Janne Oksanen Toivo Kuula -konsertillaan.

Janne Oksanen (s. 1994) soitti ensimmäisen soolokonserttinsa 15-vuotiaana, jonka jälkeen hän on esiintynyt laajasti kotimaan lisäksi monissa Euroopan maissa ja Yhdysvalloissa. Keväällä 2018 hän esitti Toivo Kuulan koko pianotuotannon loppuunmyydyssä Musiikkitalon Camerata-salissa Helsingissä. Yle taltioi konsertin ja siitä seurasi Kuulan tuotannon levyttäminen sekä yli 30 kaupungin konserttikiertue.
Albumi Kuula: The Piano Works, on saanut erinomaisia arvioita, mm. Helsingin Sanomilta 5 tähteä ja paikan ”Vuoden 2019 parhaat albumit” -listalla.  Oksanen on palkittu useissa kansallisissa ja kansainvälisissä kilpailuissa.

Oksanen on myös monipuolinen pedagogi. Yhdysvalloissa tunnettu ergonominen pianonsoiton lähestymistapa Taubman Approach paransi hänen pitkäaikaiset rasitusvammansa alkuvuodesta 2017 ja hän on sittemmin syventynyt tämän lähestymistavan opiskeluun ja opettamiseen. Hän kirjoitti aiheesta kirjallisen maisterityönsä Taubman Approach – pianistin parantava voima, joka huomioitiin mm. Rondo-lehdessä.
Oksanen valmistui Musiikin maisteriksi jouluna 2020 Sibelius-Akatemiasta, jossa hän opiskeli Risto-Matti Marinin johdolla.

Toivo Kuula (1883-1918) oli ja on yhä yksi merkittävimpiä ja persoonallisimpia suomalaissäveltäjiä, jonka musiikki sisältää poikkeuksellista runollisuutta, epiikkaa, syvyyttä ja tyylitajua. Sen alkuvoima on jotain, joka tuo mieleen jopa Beethovenin kaltaisen mestarin vääjäämättömyyden ja sisäisen kamppailun sävellysprosessissa. Elinaikanaan Kuulaa pidettiin Suomen taitavimpana säveltäjänä, jonka vain 20 vuotta vanhempi Sibelius saattoi ylittää. Toivo Kuulan musiikin on sanottu sisältävän harvinaista voimaa, joka altistaa ihmisen itsetutkiskelulle.

Konsertissa kuullaan muun muassa Kuulan tunnetuin ja luultavasti soitetuin pianokappale Häämarssi, jonka hän sävelsi Alman siskon Emmin ja hänen miehensä Yrjö Putkisen häihin. Vielä tänäkin päivänä useat parit astelevat alttarille tämän poikkeuksellisesti hyvin melankolisen häämarssin rytmissä. Häissä käytettäessä askellusohjeisiin kuului yllättävä huomio: pari aloittaa kävelyn vasta mollitaitteessa. Saapuessaan alttarille duuri-teeman sulosävelet luovat mitä nostattavimman tunteen.
Satukuvia-sarjan kolmannessa slaavilaisvaikutteisessa osassa, Balladissa, on kuultavissa Kuulan  mielenmaisemaa; kappale on kuin elämään väsynyt henkilö ja luovuttamisen ja katumuksen tunne on läsnä. Kuula ennusti useasti ennenaikaisen kuolemansa ja hänen pessimistisyytensä on kenties alitajuisesti imeytynyt teokseen. Toistuva säestyskuvio luo teokseen hypnoottisen tunnelman. Väliosassa henkilön mielen valtaa voimakas pyörre ja hän huutaa koko maailmalta apua. Pääjakso palaa, entistä väsyneempänä, uupuneena, kunnes vajoaa pimeyden uumeniin, nöyrästi antautuneena.

Kälviän kanttorin Markku Hekkalan baritonia kuullaan päivämusiikissa 10.6. Markku suoritti laulun A-tutkinnon Sibelius-Akatemiassa viime joulukuussa erinomaisin arvosanoin. Hän laulaa suomalaisia hengellisiä sävelmiä sekä soittaa uruilla Johann Druckenmüllerin G-duurisonaatin. Hänen partnerinaan soittaa kokkolalainen nuori urkuri Juhana Tokola. Juhana on opiskellut urkujensoittoa Markku Hekkalan johdolla syksystä 2017 ja valmistelee urkujensoiton C-tutkintoa. Hän soittaa Felix Mendelssohn-Bartholdyn Preludin ja fuugan c-molli.

Päivämusiikeissa kuullaan myös jousimusiikkia, barokkihelmiä sekä pianomusiikkia kahden muunkin konsertin verran; pianon ääressä ovat vuorollaan Matti Pohjoisaho sekä kanttori Tuomo Viherjuuri. Molemmat täydentävät parasta aikaa pianonsoiton opintojaan Centria Ammattikorkeakoulussa Kokkolassa.
Taiturimainen urkuvirtuoosi ja improvisoija Jimi Järvinen Vaasasta vierailee sarjassa 24.6. Hän soittaa Franz Lisztin teoksen Ad nos, Ad salutarem Undam, sekä Henri Muletin Tu Es Petrus.

Sarjan kahdessa viimeisessä konsertissa urkujen äärellä ovat vuorollaan kesäkanttorit Teemu Suominen ja Hannes Uunila. Molemmat opiskelevat Sibelius-Akatemiassa kirkkomusiikin koulutusohjelmassa. Suominen suoritti maaliskuussa urkujensoiton B-tutkinnon soittaen mm. upeaa ranskalaista urkumusiikkia. Hän mm. improvisoi konsertissaan ranskalaiseen tyyliin.

Päivämusiikin jälkeen voi halutessaan nauttia Café Stinan, Con Affetton, Vohvelikahvilan tai Sigridsin antimia alennettuun hintaan käsiohjelman esittämällä.

Pianokonsertti

Kuula: The Piano Works

Janne Oksanen, piano

3.6.2021 klo 12 Kokkolan kirkko